Week elf - Reisverslag uit Itepela, Mozambique van David Fischer - WaarBenJij.nu Week elf - Reisverslag uit Itepela, Mozambique van David Fischer - WaarBenJij.nu

Week elf

Door: David Fischer

Blijf op de hoogte en volg David

30 September 2012 | Mozambique, Itepela

Allereerst wil iedereen bedanken die mijn reacties achterlaten bij mijn blogs, dit is een enorme motivatie om deze te schrijven! Helaas is deze website zeer slecht toegankelijk vanuit Itepela en dat maakt het voor mij niet mogelijk een antwoord te geven op alle reacties. Ik kan de reacties alleen lezen omdat de website mij de reacties via email toe stuurt.
Ik lees dat diverse mensen mij financieel zouden willen helpen, enorm bedankt! Voor meer informatie over donaties kan ik jullie doorsturen naar mijn ouders, zij hebben recent met vrienden een stichting opgericht!
Mocht je mijn ouders niet kennen en wil je toch een donatie doen? Laat een reactie achter of zoek mij even op op facebook!

Uiteraard zijn reacties ook deze week van harte welkom!


Zondag 23 September
Itepela

Deze morgen besteed ik aan gebed, God maakt mij duidelijk dat hij 'Ik ben' is.
God laad mij helemaal op en vol vuur en passie stap ik de kerk binnen. Gedurende de aanbidding probeer ik mensen mee te krijgen met mijn door God gegeven enthousiasme. Veel mensen worden wakker en doen actief mee en laten hun passie zien. De hele aanbidding bid ik voor de mensen die aanwezig zijn.
Vandaag preekt Ariel. Het is de eerste keer voor haar in deze kerk.
Ze spreekt over Mozes, hoe hij uitverkoren werd door God om de Israëlieten uit Egypte te begeleiden. Mozes wilde dit niet omdat hij niet goed kon spreken maar God wilde deze zwakheid gebruiken en liet door Mozes heen zien hoe krachtig Hij is.
Hoewel het niet werd vertelt weet ik dat in dit stuk ook wordt vertelt over 'Ik ben'. Een bevestiging voor mij over mijn gebeden deze morgen.
Na de dienst gaan Pedro en ik de markt over. Pedro zoekt brood, maar dat is niet aanwezig op de markt. Ook mist hij groente, hij vertelt dat het de tijd van het jaar is dat mensen dit verkopen maar niemand verkoopt het.


Maandag 24 September
Itepela

Vandaag is mijn vader jarig! Gek om zijn verjaardag te missen, ik heb wel eens op de dag zelf gewerkt maar ik was altijd een dagdeel thuis. Nu is er geen taart met een kop koffie, raar!
De bijbelstudie deze morgen gaat over bidden. Pedro leert de studenten te bidden tot God. Voor de studenten weer iets totaal nieuws maar de meesten zijn wel nieuwsgierig en proberen het gelijk uit. Hier is het niet normaal dat je direct tot God kan bidden. Dat jezus heel dicht bij je is, is heel vreemd voor hen.
Na de bijbelstudie het het tijd voor theorieles. Dit keer leer ik hen technisch tekenen. Dit is een heel belangrijk onderdeel! Het is belangrijk dat de studenten een werktekening kunnen lezen maar ook kunnen maken. Als ze later in een meubelmakerij werken krijgen ze hier ook mee te maken want veel klanten maken tekeningen van de dingen die ze willen en vaak ook met specifieke maten erbij.
Vannacht was het weer feest in het dorp, veel studenten hebben de hele nacht gedanst en of andere dingen gedaan dan slapen. Ze wisten dat deze les vandaag gegeven zou worden en dat ze goed moeten opletten deze les, maar feesten was belangrijker. Diverse studenten vallen steeds inslaap, Pedro staat dit niet toe. Deze studenten moeten voor hun stoel staan.
Na het middag eten gaan de studenten dan eindelijk zelf tekenen. Het is duidelijk te merken wie er vanmorgen heeft opgelet en wie niet. Tijdens het tekenen komen veel vragen naar boven, Pedro en ik zijn er maar enorm druk mee!
Na de school heeft Pedro weer tijd voor wat laswerkzaamheden. Tijdens het gebruik van de haakseslijper schieten de vonken omhoog en landen op het dak van de overkapping van het theorielokaal. Het dak vliegt gelijk in brand! Pedro grijpt een emmer water en klimt als ( zijn eigen woorden) spiderman omhoog om het vuur te blussen. Als de buren te hulp komen is het vuur al geblust. Er zit een groot gat in het dak. Vorig jaar heb ik Pedro al gewaarschuwd dat hij dingen in brand kan zetten met de vonken die hij creëert. Ook dit jaar waarschuwde ik hem. Maar omdat er nooit wat gebeurd is, nam hij de boodschap niet aan. Pedro stuurt Pedrito de daken op om alles nat te sproeien zodat hij verder kan werken met de slijptol. Ik geef Pedro tips om de kans op brand zo klein mogelijk te maken. Zo is het verstandig de vonken een richting te laten opgaan waar geen brandbare materialen zijn en een scherm dat de vonken tegenhoud zou ook handig zijn.
Pedro bouwt gelijk een scherm en gebruikt mijn aanwijzingen.
Twee oude student Senora en Simon hebben van Pedro werk gekregen. Hij laat ze stoelen maken. Pedro heeft een opdracht om zestig stoelen te maken voor de overheid. Zoals altijd betaald de overheid niet en zul je er zelf achteraan moeten om je geld te krijgen. Pedro levert de stoelen pas af als de betaling binnen is, iets wat redelijk ongewoon is maar naar mijn idee erg goed. Pedro betaald de heren al loon voordat hijzelf het geld van de overheid heeft ontvangen maar de heren vinden het niet genoeg, ze willen meer. Pedro is treurig, hij geeft ze werk, een werkplaats, gereedschap, hout en een uitmuntend salaris maar ze willen meer.

Dinsdag 25 September
Itepela

Vandaag is het een nationale feestdag, namelijk de dag van helden van Mozambique.
Wat de dag precies inhoud naast speciale radio uitzendingen en locale dansfeesten, daar heb ik geen idee van.
Pedro geeft vandaag de bijbelstudie maar de meubelmakerschool zelf zal niet doorgaan in verband met de feestdag.
Voor het middageten heeft Aldenice zich helemaal uitgesloofd. Ze heeft iedereen gevraagd wat ze graag zouden willen eten. Daar heeft ze uit ieder gerecht iets genomen en dat samen met de andere dingen gevoegd. We eten vandaag spaghetti met chima, gepaneerde kipfilet, kipkluifjes en patat. Ariel eet ook mee, zij was deze morgen naar de bijbelstudie gekomen en ging daarna naar huis. Maar Geraldo en Louise zijn naar de festiviteiten gegaan en hebben ook haar huis op slot gedaan maar haar sleutels liggen nog binnen en dus kan ze haar huis niet in.
Na de maaltijd gaan Ariel en ik kijken of ze alweer in haar huis kan, en ze heeft geluk, Geraldo en Louise zijn weer terug en hebben ook haar huis weer opengemaakt.
We spelen risk en Ariel wint. Ook spelen we bananagram, ze doet haar best om steeds woorden te maken die ik nog niet ken en na iedere ronde leer ik weer meer engelse puzzel woorden!
Ondertussen bakt Ariel een chokoladecake! Als ik weer terug ga naar Pedro en Aldenice geeft ze mij voor iedereen daar een stuk mee.
Tijdens het avond eten praat ik met Pedro, we hebben het over hoe het zal zijn als hij in de sneeuw loopt. Hij heeft vragen over het soort kleding dat je draagt, hoe koud het is, wat je kan don met sneeuw en nog vele andere sneeuw gerelateerde vragen.
Ook praten we over het eten van vis en of ze in Nederland ook vis eten. Ik vertel hem dat het mij leuk lijkt als hij dan met Jaïr naar een visrestaurant gaat. Dan zien ze daar een reus van een kerel en een klein afrikaantje binnen komen! Die dan allerij soorten vis bestellen en na enige tijd geeft de grote kerel aan dat hij genoeg heeft gegeten maar het kleine afrikaantje is nog lang niet klaar met proeven en wil alleen maar meer eten! Pedro kan echt heel veel eten!
Pedro vertelt dat hij vandaag een goede dag heeft. Hij heeft Mustafa gevraagd of hij Senora en Simon wil uitnodigen voor een gesprek. Pedro, Mustafa, Senora en Simon hebben een goed gesprek met elkaar en de beide heren zijn weer tot rede gebracht en zullen morgen weer verder werken aan de stoelen.
Als we uit gebabbeld zijn ga ik naar mijn huisje maar de wind is heel erg sterk en het geeft een heerlijke verkoeling. Ik besluit even een half uurtje op de mierenheuvel te gaan staan om eens lekker uit te waaien.


Woensdag 26 September
Itepela

Ook deze morgen is er weer een bijbel studie die Pedro zorgvuldig heeft voorbereid. Het gaat nog steeds over genisis en Pedro gaat er heel langzaam doorheen maar weet het goed in beeld te brengen bij de studenten door veel van hun cultuur er in te brengen.
De theorieles van de meubelmakersschool gaat verder waar we maandag gebleven waren en nu met extra dat ze de maten erbij moeten schrijven, super lastig vooral als je niet kan meten!
Na het middag eten kunne de studenten aan de slag met hun tekeningen, okk vandaag worden Pedro en ik overspoelt met vragen.
Als het wat rustiger wordt praat ik met Ariel over vasten. Zij deed dit vroeger regelmatig maar is er mee gestopt toen ze naar Amerika ging. Ze wik er graag weer mee beginnen en ik wil dat ook graag. We besluiten de sabbat te vasten. Van vrijdag avond tot zaterdag avond. Die tijd zal onder andere een tijd van veel gebed zijn, ik kijk er naar uit!


Donderdag 27 September
Itepela

Deze morgen wil ik gaan douchen, maar de douche hangt niet meer aan de muur! Het is een leiding die uit de muur komt maar de buis waar de kop aan vast zit en de kop zelf zijn niet aanwezig. Na even zoeken vind ik de onderdelen achter het douchegordijn!
Bij het ontbijt vraag ik Pedro hier naar. Alleen Pedrito en ik maken gebruik van die douche en ik ben benieuwd hoe Pedrito dit heeft gesloopt. Pedro is verrast, deze morgen heeft Pedrito helemaal niets vertelt. Pedro maakt een praatje met Pedrito en komt weer terug om verder te ontbijten. Pedrito eet trouwens op een ander tijdstip, hij en zijn zus vinden zeven uur te vroeg voor het ontbijt. Pedro verteld dat de manier van opvoeden anders was toen hij en zijn zus klein waren, ze woonden toen niet met het gezin bij familie en ze werden opgevoed met veel meer sturing en discipline. Later toen het gezin weer bij familie woonde stond de familie niet toe dat de kinderen zo opgevoed werden. Hun visie is dat kinderen in alle vrijheid moeten opgroeien. Naar mijn idee kan je dan behoorlijk losgeslagen kinderen verwachten als ze alles krijgen wat ze willen. Pedrito heeft dan ook nooit verantwoording over iets gekregen en als zoiets als een douche stuk gaat moet je het gewoon verstoppen en hopen dat niemand er achterkomt. Pedro eet weer lekker een broodje en ik vraag hem of Pedrito ook iets heeft vertelt over het douchgordijn dat hij vorige week tegen een kaars had laten aankomen en waar nu gigantische gaten in zitten. Weer kijkt Pedro met vragende ogen en weer gaat Pedro naar Pedrito. Als ik hen na het ontbijt aantref in de badkamer van het gastenverblijf hoor ik Pedro Pedrito uitleggen wat het is om verantwoording te nemen voor iets wat je gedaan hebt en dat het goed is om het tegen je oudere broer te vertellen zodat hij je kan helpen het weer op te knappen.
De studenten zijn weer bijna voltallig aanwezig en gaan direct aan de slag met hun tekeningen. Pedro en ik worden weer overspoelt met vragen over hoe ze moeten meten, waar welke lijn komt en of we hun tekening kunnen beoordelen.
In de middag zijn Pedro en ik weer behoorlijk gaar van al die vragen, gelukkig hebben we vanmiddag een vergadering, dan is er even geen school.
De bijeenkomst is bij Geraldo buiten in de tuin. Na de aanbidding komt Pedro met een tekst. Ieder leest een vers voor. En aansluitend deelt iedereen wat hem of haar opviel in deze tekst en we bidden hier over.
Na de bijeenkomst blijf ik daar omdat Pedro over een paar uur een film gaat vertonen.
Ariel en ik doen weer een aantal potjes Banangrams en na afloopt praten we over onze Afrika ervaringen.
Als het donker is vertoont Pedro The passion of the Christ op zijn portable dvd speler.
Na afloop van de film ga ik naar Ariel want Pedro, Pedrito, Cicilia en ik eten vanavond bij haar. Maar na driekwartier zijn ze er nog steeds niet, zou hij een na bespreking doen van de film? Als ik ga kijken is iedereen weg! Ariel is ook verbaasd, zij blijft met al het eten zitten. Pedro adviseert nooit alleen 's nachts buiten te lopen maar ik moet toch echt terug!
Op het terrein van Pedro is alles donker, iedereen slaapt.


Vrijdag 28 September
Itepela

De school start laat omdat Pedro een afspraak probeerde te maken met de burgemeester, betreffende de christelijke unjago die de leden van de kerk graag zouden willen houden. Maar iedere unjago heeft toestemming nodig van de locale overheid en toestemming van het stamhoofd in dit district. De toestemming van het stamhoofd hebben ze al gekregen. Nu nog de toestemming van de locale overheid. Eigenlijk best bizar dat de overheid weet waar alle unjago feesten gehouden worden en dat de kinderen daar gemarteld en verkracht worden en dan toestemming geeft! Als ze een excuus zoeken om het te stoppen dan kan het alleen al tegen de verspreiding van aids zijn!
Pedro ontdekt dat één van de studenten, Danilo, meetgereedschap steelt om er drank voor te kopen! Zowel en Pedro als ik zijn diep bedroeft om dit tegen te komen. Danilo is één van de beste jongens van de klas. Zowel in bijbelstudie als in houtbewerken is hij zeer goed. Het vermoeden viel al eerder op Danilo maar hij heeft steeds volgehouden dat hij het niet was. Totdat gisteravond iemand naar Pedro kwam die een rolmaat van Danilo had gekocht en later via via hoorde dat Pedro opzoek is naar een dief die meetgereedschap verkoopt. Pedro heeft de rolmaat terug gekocht.
Gisteravond kwam er ook iemand naar Pedro die wilde weten wie er met zijn vrouw heeft geslapen. Hij weet niet wie het is maar wel dat het een student van de school is. Dit maakte Pedro nog meer treurig, leren ze dan helemaal niets van de bijbelstudies die we ze geven? Vandaag gaat Pedro op onderzoek uit om diegene te vinden.
Wat hij vind is echter iets groter dan hij had verwacht! Er zijn drie studenten die mogelijk met getrouwde vrouwen hebben geslapen of in ieder geval interesse hebben getoond. En dat ze regelmatig met elkaar spreken op het terrein van Pedro!
Pedro spreekt met alle betrokkenen, zijn hart is vol verdriet. Zelfs hij is op het punt gekomen om ze weg te sturen van school! Hij vraagt mij om er voor te bidden tijdens het vasten.
Gelukkig hebben we ook studenten die er wel voor gaan. Zoals Bakar, hij wil echt leren en heeft de kracht van vragen ontdekt. Hij vraagt enorm veel vragen, vermoeiend voor mij maar ik beantwoord ze maar wat graag!
Na de schooldag ga ik met Ariel mee naar het huis van Geraldo. Samen vasten we de komende sabbat.
Ariel kan goed gitaar spelen en speelt aanbiddingsliederen, samen prijzen we de Heer.
Aansluitend nemen we tijd van gebed. We hebben zeeën van tijd en we nemen dan ook uitgebreid de tijd voor gebed.
Later in de avond hebben we het zeer gezellig, we praten over geloof, persoonlijk verleden, geschiedenis en politiek. Rond de klok van elf, wat erg laat is hier, is het tijd om te slapen. Beide hadden we de tijd niet in de gaten!
Deze nacht slaap ik weer in het gastenverblijf Geraldo.

Zaterdag 29 September
Itepela

Deze morgen schijnt de zon behoorlijk fel door het raam, dat is nog eens prettig wakker worden. Van buiten komen geluiden van vogels en werkende mensen. Als ik mijzelf heb aangekleed neem ik een kijkje wat er allemaal gebeurd op het terrein van Geraldo. De was vrouw is al druk aan het werk, Geraldo zijn kinderen spelen met zelf gemaakte bogen, Geraldo zelf is druk bezig met opruimen en Ariel is druk aan het schoonmaken van haar huis en de werkplaats waar ze hout bewerkt.
Vandaag vasten we nog steeds dus het ontbijt slaan we over.
We hebben bedacht om vliegers te bouwen! Van een oude wikkelrok, bamboe, touw en naald en draad maken we ieder onze eigen vlieger. Ariel gaat voor een traditionele, ruitvorm, vlieger. Ik maar een rechthoek, een soort zeilboot zeil. Althans dat is de gedachte die ik heb, het is een gok of het ook echt de lucht in gaat.
Na enkele uren werk, zijn ze eindelijk af!
Natuurlijk willen we ze graag testen, maar eerst is het tijd voor gebed. Ariel speelt weer aanbidding en samen prijzen we de Heer. Aansluitend nemen we weer tijd voor gebed.
Dan is het tijd om te kijken of onze vliegers de lucht in willen.
Helaas is de wind te zwak om onze zware vlieger de lucht in te krijgen, het is wachten tot een dag met veel wind om te zien hoe ze vliegen.
We gaan weer terug naar het huis van Ariel en samen kijken we de film Sherlock Holmes.
Na de film is het al bijna donker, het is de hoogste tijd dat ik terug ga naar het huis van Pedro en Aldenice!
Daar aangekomen hoor ik van Aldenice dat Pedro vandaag niet uit zijn slaapkamer is geweest, hij heeft nog steeds veel verdriet over de recente gebeurtenissen en besteed zijn tijd aan gebed. Ook hij heeft de laatste vierentwintig uur niets gegeten.
Deze avond is mijn vasten afgelopen want het is donker en de sabbat is voorbij. Vandaar dat ik gezellig met Aldenice, Pedrito en Sicilia mee eet. Pedro blijft in zijn kamer, het is heel droevig hem zo te zien.
Deze nacht is het weer feest in het dorp. De cinema's draaien het volume weer vol open en de mobile discotheken ook! Hier stoppen ze niet om tien uur, hier gaan ze de hele nacht door!

  • 30 September 2012 - 22:13

    Rainer:

    Hallo David,

    allereerst het is je vergeven, dat jij niet op mijn verjaardag was, wij hebben heerlijk taart gegeten en daarna mijn verjaardagscadeau uitgezocht. Een mooie blauw metallic Peugeot 206 uit 2000. Dus als je terugkomt wordt jij niet meer met een Golf opgehaald. M.b.t. de gebeurtenissen op de timmerschool, waar God aan het werk is, gaat het kwaad tegenwerken. Ik kan mij de teleurstelling van Pedro goed voorstellen, uiteindelijk denk ik dat de studenten welke fout waren moeten belijden en jullie vergeven. WWJD. David het is mooi om te lezen hoe dicht jij bij God staat. Hij heeft jou werk in Itepela gezegend, het is jouw plek.
    David Gods zegen,

    groetjes Paps

  • 30 September 2012 - 22:47

    Sigrid:

    Wat een volle week was het weer!
    Jammer dat de twee oud-studenten reageerden zoals ze gedaan hebben, maar het was goed om te lezen dat ze weer met hun voeten op de grond gekomen zijn.
    Ik geniet er van te lezen hoe je met God leeft en Zijn stem verstaat!
    Wat een verschrikkelijk nare toestand zeg, met een aantal van de studenten. Ik kan me voorstellen dat zeker Pedro, er ziek van is.. Jullie zijn in ieder geval de moeite van het dwarszitten waard: zulke dingen zijn toch niet "gewoon"?
    Heerlijk om op deze manier shabbat te vieren!
    Nu nog wachten op wat meer wind en dan die vliegers de lucht in! Heb je er foto's gemaakt?
    Zodra de papieren binnen zijn van de KvK, vragen we de ANBI-status aan. Verschillende mensen hebben al toegezegd je financieel te gaan steunen, zodra het rond is. Waar ik me zorgen maakte, omdat we geen gemeente achter ons hebben, zorgt God dat het goedkomt door de juiste mensen om je heen te zetten. Ha, mijn hart zingt en ik ben Hem dankbaar! En niet alleen omdat Hij voorziet in je financiën! Ik dank Hem voor Zijn aanwezigheid, Zijn beloftes, Zijn kracht en liefde. Voor Zijn offer waardoor het voorhangsel scheurde en we vrij werden van de vloek! Ik dank Hem dat je dat aan de mensen daar mag voorleven en vertellen en ik zegen je, in verbondenheid met Hem die Is!

    Mamma

  • 30 September 2012 - 23:16

    Eran:

    Hey kleintje!

    Wat heb je weer veel dingen mee gemaakt deze week!

    Wil je astjeblieft Pedro een hele dikke knuffel geven namens mij? Ik kan goed begrijpen dat hij er zo kapot van is! Volgens mij heeft die man echt een vader gevoel voor zijn studenten!

    Tof dat je ook zo veel tijd met Ariel mag hebben, en dat jullie zoveel dingen mogen delen en leren van mekaar! MAAR WAAR BLIJFT DE FOTO VAN HAAR HAMER?! =p

    Haha Jaïr en Pedro in een viswinkel, dat moet ik dan zeker gaan filmen!^^

    Super lief van Aldenice al dat eten voor jullie heeft gekookt zodat jullie allemaal een stukje van jullie favoriete maaltijd mochten hebben!

    Wij hebben trouwens weer wat gereedschap opgestuurd in de kist van Pieter! Dat zit nu in de container van Frank en Sandra, dus Pedro ontvangt binnenkort de mooie kist!

    Gods zegen voor daar!

    (p.s. 'Head' zijn nieuwe album komt op 20 november uit =p )

  • 01 Oktober 2012 - 00:27

    Servie:

    Hoi Daav

    Man wat een bewogen week heb je weer achter de rug.
    Het mag duidelijk zij n dat ze daar als christenen nog veel moeten leren
    Ook voor jullie zal het raar zijn om elke keer maar weer tegen zo''n teleurstelling aan te lopen.
    Ik wil jullie , maar vooral Pedro bemoedigen om stand te houden, want juist deze wapens zal de satan gebruiken om jullie te ontmoedigen.
    Tel vooral de zegen die jullie al hebben mogen ontvangen en het geweldige werk wat tot nu toe is voltooid.
    Kijk naar de vrucht die er al is en naarmate de tijd verstrijkt zal het tot volle omvang groeien.
    En dit geld ook voor jullie eigen persoonlijkheid.
    Ik wil jullie van deze kant bemoedigen { HOUDT STAND BROEDERS EN ZUSTERS WANT HET IS ALS EEN MARATHON HET GAAT NIET OM DE EERSTE METERS MAAR OM DE LAATSTE METERS, OM DE MARATHON TE WINNEN.
    Gods woord zegt: WIJ ZIJN MEER DAN OVERWINNAARS !!!

    En voor jou David !!!
    Zo mooi om te zien hoe dicht je bij God leeft
    Je bent een getuige van Gods Liefde, Kracht, en Genade
    Voor de aankomende week wens ik jouw en het team Gods rijke volle zegen toe.
    Ps: En geeft Pedro een dikke Knuffel van mij en zeg dat ik met hem mee leef

    Een liefde volle groet Servie GBY!!!

  • 01 Oktober 2012 - 01:33

    Leoniek:

    Hoi David,
    Superleuk om je belevenissen te lezen.
    We bidden jou en de anderen daar Gods rijke zegen toe!
    Liefs,
    Hani en Leoniek

  • 01 Oktober 2012 - 09:53

    Suzanne:

    Hoi David,

    Kan me voorstellen dat dat wel een behoorlijke teleurstelling was/is van die diefstal en dat studenten met vrouwen zouden hebben " geslapen " die een andere man toe behoren!!

    Wel mooi en bijzonder dat je nu iemand ( Ariël!! ) hebt waarmee je van alles kunt delen en dat je samen met elkaar kunt praten, bidden en aanbidden!! En af en toe gewoon een leuk spelletje bananagram kunt spelen. Of een leuke en of mooie film kijken!! Dat geeft dan weer kracht/ moed , vreugde en verlangen om met dit werk door te gaan!!!

    STERKTE en GENIET van dit avontuur!!

  • 02 Oktober 2012 - 18:16

    Jair:

    Hey broer,

    Zo zo dat is weer een week hey. wat gaat er nu gebeuren met de dief?

    Ziet Pedro het al zitten om met mij te gaan vis eten hier in nederland?
    ik denk ook wel dat hij het van mij zal winnen ja, maar dat vind ik niet erg hoor hij moet nog groeien ik niet meer :P

    ik zie uit naar je volgende blog!

    Gods zegen

  • 02 Oktober 2012 - 18:16

    Jair:

    Hey broer,

    Zo zo dat is weer een week hey. wat gaat er nu gebeuren met de dief?

    Ziet Pedro het al zitten om met mij te gaan vis eten hier in nederland?
    ik denk ook wel dat hij het van mij zal winnen ja, maar dat vind ik niet erg hoor hij moet nog groeien ik niet meer :P

    ik zie uit naar je volgende blog!

    Gods zegen

  • 02 Oktober 2012 - 19:55

    Nadia:

    Heey David,

    Ten eerste wat bijzonder dat jullie ervoor gekozen hebben om de sabbat vastend te vieren! Ook gaaf dat je het niet alleen hoeft te doen maar dat Ariel met je mee doet:).
    Wat triest allemaal die verhalen over die studenten. Ik snap dat het voor jou en voor Pedro erg moeilijk is!
    Heel veel zegen en Hij ziet jullie en weet het als jullie het moeilijk hebben, Hij is er altijd!

    Groetjes, Nadia

  • 02 Oktober 2012 - 19:55

    Nadia:

    Heey David,

    Ten eerste wat bijzonder dat jullie ervoor gekozen hebben om de sabbat vastend te vieren! Ook gaaf dat je het niet alleen hoeft te doen maar dat Ariel met je mee doet:).
    Wat triest allemaal die verhalen over die studenten. Ik snap dat het voor jou en voor Pedro erg moeilijk is!
    Heel veel zegen en Hij ziet jullie en weet het als jullie het moeilijk hebben, Hij is er altijd!

    Groetjes, Nadia

  • 06 Oktober 2012 - 13:54

    Jurgen:

    beste david,

    mooie verhaalstijl, het lijkt wel of elke dag iets speciaals heeft, inclusief de uitdagingen.
    Ik hoop dat je goed slaapt om dan steeds opgeladen en uitgerust de nieuwe dag te pakken.
    Regelmatig denk ik even aan je, fijn ook dat er zoveel mensen met je meeleven. Op afstand dan wel en van harte, groeten jurgen.

  • 24 Oktober 2012 - 18:55

    Orcélia:

    A paz do Senho...
    Parabéns pelo seu lindo trabalho missionário.
    Que o nosso amado Deus lhe conceda muitas vitorias por onde quer que andares...
    Depois acessa meu blog www.missionariaafrica.blogspot.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

David

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 664
Totaal aantal bezoekers 38187

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 08 November 2013

David is weer in Mozambique

20 Juni 2011 - 21 Augustus 2011

Meubels in Mozambique

18 Juli 2012 - 30 November -0001

De houtbewerker in Mozambique

Landen bezocht: