Week zeventien - Reisverslag uit Itepela, Mozambique van David Fischer - WaarBenJij.nu Week zeventien - Reisverslag uit Itepela, Mozambique van David Fischer - WaarBenJij.nu

Week zeventien

Door: David Fischer

Blijf op de hoogte en volg David

11 November 2012 | Mozambique, Itepela

Velen hadden het al door en voor degene die het nog niet door hadden, zij konden het vorige week al in de reacties op mijn blog lezen: ik ben verliefd op Ariël!
Zij zal samen met mij mee gaan naar Nederland en we zullen weer terug reizen naar Itepela op drie januari. Ik hoop dat ik voor die tijd alle documenten geregeld kan hebben voor mijn verblijfsvergunning.Als alles goed gaat kan ik in januari haar moeder en broer ontmoeten die voor het eerst naar Itepela komen!


Zondag 4 November
Itepela

Pedro roept al de hele week dat ik de preek moet doen op zondag, dus vandaag is het zover. De dienst begint om negen uur en zoals gebruikelijk komen de eersten om half tien binnen wandelen. Tijdens de aanbidding komen er nog meer mensen binnen wandelen. Pedro is nog in Lichinga en mensen voelen zich dan niet verplicht om op tijd te komen als hij er niet is. Na de aanbidding is het tijd voor de preek, gek genoeg krijg ik de beurt niet, maar Jonathan. Nou ja, ook goed! Hij spreekt over de tekst één Timoteüs zes dat gaat over mensen die een valse leer verkondigen. Maar zoals zovelen hier wil Jonathan graag laten zien wat hij allemaal weet en gooit er van alles bij en maakt er zo'n grote mix van dat zelfs ik niet meer weet waar hij over sprak.
Na de dienst is er een vergadering over de unyago en dan is het al weer tijd voor het middageten
Na de maaltijd schrijf ik mijn blog en mail ik mijn familie.
In de na middag arriveert Pedro! Hij is weer terug uit het verre Lichinga. Hij heeft boodschappen gedaan maar helaas heeft iemand een jerrycan met paraffine niet goed vast gebonden op de chappa en is alles doordenkt met deze brandbare vloeistof. Aldenice doet haar best om alles goed schoon te maken en te redden wat er te redden valt. Pedro is treurig.
In de late na middag lees ik nog even een stripboek op mij ipad.
Tijdens het avond eten komt Mustafa op bezoek bij Pedro. Na het avond eten ga ik naar mijn huisje.

Maandag 5 November
Itepela

Na het ontbijt kijk ik wat er allemaal buiten gebeurt. De studenten hebben vandaag een schriftelijke overhoring over de Bijbelstudies van vorige week. Ariël heeft een toets voor ze gemaakt. Na afloop krijgt ze veel complimenten van de studenten omdat ze antwoorden kon geven waar ze echt waarde aanhechten. Vragen zoals 'wie is Jezus voor jou', 'hoe wordt je een schaap' en 'wat zijn de beloften voor een schaap'.
Na de toets werken de studenten weer verder aan het project.
Tijdens de school hoor ik van Ariël dat het team vandaag aan het vasten is om de Heer te danken voor de unyago. Ariël hoorde dat deze morgen net voordat ze zou ontbijten na een intensieve ronde hardlopen, weer een voorbeeld van slechte communicatie.Uiteraard wist ik het ook niet en ik heb deze morgen wel ontbeten. Het vasten duurt tot vier uur deze middag.
Als het twaalf uur is ga ik met Ariël mee voor een potje Bananagrams en na een aantal potjes kijken we ook nog een aflevering van de Robin Hood- serie.
Als de klok laat zien dat het twee uur is gaan we weer terug naar de school. De overige studenten zijn alweer hard aan het werk: wat een goede inzet!
Pedro is de hele morgen al bezig met lassen en het aansturen van Simon en Senoya. Zij maken nog steeds de stoelen die Pedro aan de overheid verkoopt.
Ariël maakt een nieuwe regel voor haar tafeltje want onlangs heeft één van de studenten ééntje van haar gepikt. De jongens doen dit helaas regelmatig onderling.
Ariël werkt tot vier uur in de middag, dan begint ze duizelig te worden. Gelukkig is het vasten tot vier uur en besluit ze naar huis te gaan om wat te eten.
Ik ga met Ariël mee naar haar huis. Als zij een douche neemt, doe ik ondertussen de afwas. Aansluitend kijken we nog een episode van Robin Hood.
In de laatste schemer ga ik naar het huis van Pedro en Aldenice. Ik heb leuke gesprekken met hen tijdens het avond eten.

Dinsdag 6 November
Itepela

Deze morgen draait de generator al om zes uur, Pedro is al actief. Vannacht was de muziek zo luid dat ik om twee uur maar even een stripboek ben gaan lezen tot een uur of drie: toen ging het volume ietsje omlaag wat het iets makkelijker maakte om in slaap te vallen. De muziek ging de hele nacht door. Het scheelt als de dj niets steeds met een megafoon door de muziek heen zou blèren maar dat was nu net iets wat hij continue deed.
Na het ontbijt neem ik kijkje hoe het gaat met de studenten, de meeste jongens zijn al weer hard aan het werk. Ze weten dat ze nog enkele dagen hebben en willen het graag af maken.
Pedro brengt alles op zijn terrein in orde, want vandaag komt een televisieploeg filmen in opdracht van de overheid. Het moet een reportage worden over de koeien die de overheid verkocht heeft om een fokprogramma op te zetten, zodat er meer vlees op de markt komt.
Tevens filmen ze dan ook Pedro zijn bedrijf als meubelmakerij. Pedro heeft al zijn creaties uit de opslag gehaald en uitgestald zodat het makkelijk te filmen is en het er mooi uit ziet.
De timmerschool wil hij niet in beeld laten komen, omdat hij niet in de problemen wil komen dat er les gegeven wordt terwijl er niemand is die een diploma heeft op dat gebied.
Tijdens het avond eten spreek ik met Aldenice over het geven van namen aan een kind. Zij vertelt dat de yao hier geen waarde hechten aan de naam van het kind als het jong is. Ze geven namen zoals, pomp, tomaat en meer van zulk soort namen. Pas als het kind ouder is en de unyago doet krijgt het kind een nieuwe naam, zijn of haar echte naam. Dit is als het kind acht jaar is. Het is pas dan dat ze zich inschrijven bij de overheid en soms schrijven ze zich pas in als ze gaan trouwen.
Vanavond is Pedro druk in de weer met de waterpomp, maar helaas het de pomp het begeven. Dat wordt vanavond geen douche!

Woensdag 7 November
Itepela

Als ik uit mijn kamer kom, staat Ariël plots in het huisje! Ze heeft haar hardloop kleding nog aan, en is zeer verdrietig.
Tijdens het hardlopen stopt ze altijd op een bepaald punt, waar bereik is voor mobiele telefoons, en haalt ze haar email op. Dit keer kreeg ze een schokkend bericht van haar moeder. Haar stiefvader heeft gisteren zelfmoord gepleegd.
Na de dood van Ariëls vader is haar moeder hertrouwd. Maar nu is de vrouw voor de tweede keer weduwe!
Ook de kans dat Ariël een goede relatie met die man zou kunnen hebben zodat ze weer een vader in haar leven zou hebben is weggenomen.
Het doet mij veel haar zo verdrietig te zien.
Na een troostende knuffel gaat ze weer naar haar huis om te douchen.
Ik ga naar het huis van Pedro en Aldenice voor het ontbijt.
Na het ontbijt ga ik naar Ariël.
Halverwege kom ik haar tegen: ze wil vandaag verder werken aan haar tafeltje. Ik vraag haar of ze niet meer behoefte heeft aan een goed gesprek. Samen gaan we naar haar huis.
Daar verblijven we de rest van de dag. Naast gesprekken doen we ook een aantal spellen en kijken we een aantal afleveringen van de Robin Hood-serie.
Aan het einde van de dag gaat het gelukkig weer iets beter met Ariël.


Donderdag 8 November
Itepela

Om negen uur is er de donderdagochtend kerkdienst. Pedro heeft mij gevraagd of ik de preek die ik voor zondag had voorbereid, vandaag wil doen. Na de aanbidding houd ik de preek. Ik spreek over het maken van keuzes en dat elke keuze die je maakt ook gevolgen heeft in de hemelse gewesten. Elke keuze die je maakt dient of het goede of het kwade, er is geen tussenweg want er zijn geen andere hemelse machten.
Ter illustratie neem ik een aantal Bijbelse voorbeelden van het maken van keuzes en maak ik een schema op de grond zodat ze mijn gedachten beter kunnen volgen.
Na de dienst ga ik mee met Ariël naar haar huis. Ik ben benieuwd hoe het met haar is na gisteren. Gelukkig gaat het goed met haar.
In de middag is er de vaste donderdagmiddag bijeenkomst van het team bij Geraldo's huis. Bij het rondje waarbij ieder nieuws kan delen, deel ik dat Ariël en ik samen zijn. Het team had natuurlijk wel door hoe het zat, voor die tijd, maar om het officieel te horen is natuurlijk beter. Ariël deelt dat ze samen met mij naar Nederland gaat; dat wist het team ook nog niet. Het team bidt voor ons en ook voor de vele gebedsonderwerpen die in de nieuwsronde gedeeld zijn.
Na de bijeenkomst lopen Ariël en ik naar het veld waar er voor haar netwerkbereik is, zodat ze kan kijken of ze nieuwe mails heeft ontvangen. Gelukkig heeft haar familie gereageerd op haar mails en is iedereen heel kalm, ondanks de situatie. De familie schept veel vreugde uit de relatie die Ariël en ik hebben, iets wat ze goed kunnen gebruiken in deze tijd.
Vannacht slaap ik bij Geraldo want morgen vertrekken Ariël en ik naar Lichinga.
Na een verfrissende douche en broodmaaltijd, kijken Ariël en ik naar de sterren.
Als we uitgekeken zijn dansen zij en ik de rest van de avond, totdat we beiden moe zijn.


Vrijdag 9 November
Itepela/Lichinga

Zes uur in de morgen vertrekken Ariël en ik naar Lichinga.
Eenmaal in Lichinga brengen we een kort bezoek aan het trainingscentrum. Balbina is thuis en na een kort bezoekje vertrekken we weer, want we moeten nog het één en ander doen in de stad.
Ariël brengt haar auto naar de garage. De airco maakt rare geluiden en soms, als ze weg wil rijden vroeg in de ochtend, pakt de versnelling van de automaat niet en maakt de auto alleen toeren, maar komt niet vooruit.
De monteur gaat aan het werk en wij lopen naar SIM om daar gebruik te maken van het internet.
Naast al het gebruikelijke mail verkeer, Skype ik samen met mijn moeder, het is goed haar stem weer even te horen!
Als het tijd voor het middageten is lopen Ariël naar een restaurant, na de maaltijd spelen we nog een aantal potjes towermadness op de ipad, tot het tijd is om te kijken bij de garage.
Daar vertelt de monteur dat de airco gerepareerd is en dat het probleem van de transmissie veroorzaakt wordt door de olie en dat deze vervangen moet worden. Ariël moet naar een winkel, iets verder op in de stad, rijden om de olie te kopen. In de winkel verkopen ze de olie alleen in één liter verpakkingen en de monteur vertelde Ariël dat ze acht liter nodig heeft, dus Ariël koopt acht verpakkingen en brengt deze naar de garage.
De monteur zegt dat hij nog een paar uur nodig heeft om de auto te repareren.
Ariël en ik maken een wandeling naar de immigratiedienst om te vragen of Ariël het land in en uit kan met alleen een ontvangst bewijs van haar verblijfsvergunning. De man, Mussa, is erg druk en geeft een kort antwoord dat Ariël een verklaring nodig heeft, maar dat ze maandag terug moet komen. Eigenlijk wilden we morgen weer terug naar Itepela maar nu zullen we het weekend hier door moeten brengen.
Ariël en ik hebben nog wat tijd over voordat we weer naar de garage moeten. We wandelen kriskras door de stad en komen uit bij de garage.
De auto is gereed en we kunnen deze weer gebruiken. Goed nieuws, want dat betekent dat Ariël haar auto geschikt is voor een reis naar Malawi. We moeten alleen nog een chauffeur vinden die ons zou willen brengen. Morgen gaan we op bezoek bij Jan en vragen we of hij ons wil brengen.
Ariël rijdt ons naar een restaurant om wat eten op te halen. Dat smikkelen we op als we bij SIM zijn om het internet te gebruiken. Ariël gebruikt mijn Ipad om te skypen met video met haar familie. Dit heeft ze al heel lang niet meer kunnen doen omdat de webcam van haar computer stuk is en ook geen geluid heeft tijdens skype gesprekken. Ook haar moeder, broer en zijn vrouw vinden het geweldig Ariël weer te zien en te horen.
In de avond gaan we weer terug naar het trainingscentrum, daar overnachten we de komende aantal dagen.


Zaterdag 10 November
Lichinga

Als de zonnestralen in de vroege morgen door mijn raam schijnen, is het tijd om op te staan. Ik werk nog even een half uur aan mijn blog en ga dan kijken of Ariël ook wakker is.
Samen spelen we een potje towermadness tot het tijd is voor het ontbijt.
We ontbijten samen met Balbina en Dinis.
Dan gaan Ariël en ik naar de stad. We stoppen bij de telecom provider Movitel zodat ik beltegoed kan kopen voor mijn Ipad. Ik moet wachten voor een bijna lege balie en als ik aan de beurt ben, moet ik weer wachten omdat ze het systeem voor beltegoed verkoop nog niet hebben opgestart. Na een kwartiertje wachten heb ik dan toch mijn beltegoed; nu kan ik weer even vooruit met het internet op mijn Ipad.
We rijden weer naar de garage want Ariël heeft nog steeds die lekke band en die moet gerepareerd worden. Er blijken zes gaten in te zitten, allemaal heel dicht bij elkaar, veroorzaakt door een metalen draad waar de restjes van te vinden zijn.
Als alle gaten gedicht zijn gaan we naar Jan en Bonnie.
Daar worden we natuurlijk weer hartelijk ontvangen, zoals gewoonlijk!
Uiteraard moeten we ook aan hen vertellen wat voor relatie Ariël en ik hebben.
Dan komen we op het onderwerp waarvoor we gekomen zijn, onze reis naar Malawi.
Jan biedt aan ons te brengen met Ariël haar auto, maar zou graag zijn hele gezin mee nemen voor een uitstapje. Dat wordt gezellig!
Ze nodigen ons uit voor het middageten en daarna vertrekken Ariël en ik weer richting het trainingscentrum. Daar heeft ze een goed gesprek met Balbina en ik speel met de kinderen. In de avond, na het avondeten, willen ook Dinis en Balbina alles weten over de relatie tussen mij en Ariël.
Als het negen uur is gaan Dinis en Balbina naar bed. Ariel en ik gaan naar haar kamer en kijken daar de film The Matrix. Dan ga ik naar mijn kamer, het is tijd om te slapen!

  • 11 November 2012 - 10:50

    Klaudia:

    he David gefeliciteerd
    ja als je een beetje je blog leest weet je allang dat er wat tussen jou en Ariël ontstaan is natuurlijk :-)
    Dus het was geen verrassing voor mij. Ik hoop dat jullie een goede tijd in Nederland zullen hebben en zo elkaar ook beter zullen leren kennen. Wat vreselijk dat Ariël haar stiefvader zich van het leven heeft beroofd. Dat zal er flink inhakken. Doe Ariël de groeten en wie weet dat we jullie nog zien hier in Holland. Alvast een goede reis. Klaudia<>

  • 11 November 2012 - 12:05

    Beppie:

    Hoi David.
    Ik heb dit keer je blog helaas niet wekelijks kunnen volgen, dat haal ik nog in op een regenachtige dag :) Maar ik bleef desondanks toch wel op de hoogte van je reis ( 3x raden door wie...)
    Nu kom je alweer bijna naar huis, dus op de valreep even een berichtje. Ik wens je heel veel geluk samen met Ariël, ik ben heel blij voor jullie. Het nieuws dat je je wilt gaan vestigen in Mozambique kwam voor mij niet onverwacht. Ik denk dat je je bestemming oprecht hebt gevonden.
    Geniet van alles wat op je pad komt en volg je gevoel.
    Lieve groetjes, Beppie.

  • 11 November 2012 - 12:24

    Servie:

    Hallo David en Ariel

    Fijn dat het nu zo officieel is met jullie relatie en wil dan ook van deze kant mijn zegen geven.
    De preek die je gemaakt hebt is heel converterend, zeker met betrekking tot de keus die de stiefvader van Ariel heeft gemaakt.
    Ik wil dan ook mijn medeleven tonen aan haar en haar veel sterkt toe wensen.
    Dat mensen in hun wanhoop het hoogste opgeven wat ze hebben is zeer te betreuren.
    Laat het een bemoediging zijn, dat de keus die een mens maakt, niet jou keus is en van daaruit begrip voor een keus van een ander moet accepteren.
    Dat is de vrije wil van de mens

    Fijn om te ervaren dat er ontspanning bij jullie is
    Hoop dat God jullie in alles gaat voorzien met de terugreis naar Nederland en ik verheug mij om jullie te ontmoeten.
    Wens jullie veel zegen toe.
    Gr Seervie Gby!!!

  • 11 November 2012 - 12:37

    Rainer:

    Ola Ariel en David,
    Het was leuk om jullie twee vanochtend op skype te horen en te zien, wij verheugen ons op a.s. vrijdag.
    Kunnen wij de blog niet als filmscript verkopen, en soort "Out of Africa", romantiek pur, dansen onder de sterrenhemel. Prachtig! Hoe zijn de TV opnames gegaan, ziet heel Mozambique het dan? David ik wens jullie volgende week een goede reis en tot vrijdag,

    Gods zegen
    Paps

  • 11 November 2012 - 14:53

    Sjoerd En Areanne:

    Hoi David,

    Super dat je een vriendin hebt. Gefeliciteerd!!!
    Hopelijk lukt het om alle papieren daar en straks ook hier weer rond te krijgen.

    Heel veel zegen!

    Sjoerd en Areanne

  • 11 November 2012 - 18:05

    Eran:

    Hey David!

    Ik wist niet dat je zo romantisch was om onder de sterren te dansen tot dat jullie voeten moe waren!
    Maar wel heel leuk om te lezen, het lijkt net iets uit een film!

    Hadden ze nou heel Ariël haar tafel gestolen? Dat kun je dan toch ook weer terug pakken?

    Nog 5 nachtjes slapen en dan ben je weer thuis!
    Pappa en mamma strepen het al af ;)
    We kijken uit naar jullie komst!

    Gods zegen voor de laatste paar dagen!

    Groetjes,
    Eran

  • 11 November 2012 - 18:27

    Jair:

    Hey Bro! en ja ja schoonzus :P

    Ik wist niet dat je kon dansen :O :P!! wel mooi hoor onder de sterren hemel dansen.
    Ik ben blij dat het vervoer geregeld is en zie uit naar jullie komst! heb je Ariel al wel verteld dat ze haar warme kleren moet inpakken?:P

    Fijne week nog een goeie terug reis en zie jullie vrijdag!

    grtz Jair

  • 11 November 2012 - 20:26

    Rinske En Lieko Helmus:

    Er was afgelopen week hier in NL heel veel te doen over Tim Ribberink die als 20-jarige zelfmoord pleegde. Zijn ouders plaatsten zijn "afscheidsbrief" bij de rouwadvertentie. Hij gaf als reden dat hij altijd gepest was maar niemand v zijn omgeving had dat in de gaten gehad. Soms lopen mensen met diepe/grote geheimen rond.
    Jullie voorspoedige reis straks. Het wordt feest in Almere!

  • 11 November 2012 - 20:50

    Sander:

    Hey David and Ariël,

    My reply in English. So you are a couple! Congratz with that! Also nice to read you have your personal driver to go to Malawi! How romantic is that? Reply to Eran's reply,.... You are dancing with the stars or together with Ariël??? In Dutch that isn't very clear for my understanding. And if you go for a moviescript, go for the theater.... You can play in it along with Ariël!

    Love to give you a hug on friday @ Schiphol Amsterdam Airport.

  • 12 November 2012 - 11:18

    Nadia:

    Heey David,

    Gaaf dat jullie nu iedereen verteld hebben van jullie relatie:).
    Wat erg van Ariels stiefvader! Wel fijn dat het nu wel weer wat beter met haar gaat.
    Ben benieuwd wat Ariel van Nederland vindt.

    Veel zegen!

    Groetjes,
    Nadia

  • 12 November 2012 - 17:37

    Arnet:

    Eindelijk tijd om je Blogs te lezen!!! Echt zo gaaf om te horen van jou en Ariel!!! Ik hoop jullie tijdens jullie verblijf in Nederland te ontmoeten! En ben enorm nieuwsgierig naar je foto's en verhalen!

    Wens je een goede reis naar Nederland!

    Groetjes Arnet

  • 13 November 2012 - 13:14

    Els :

    Hè hè het is nu echt officieel ,je hebt verkering van harte .het gaat wel rap bij je ouders ,zo hebben ze een huis vol en zo is het huis leeg en hebben ze er een dochter bij. Wat een ver halen vertel je .en wat een stijt .wat moet er een hoop.ik hoop voor je dat alles lukt en dat we Ariël snel in onsen armen kunnen nemen.ik zie er naar uit

  • 14 November 2012 - 10:01

    Sigrid:

    Wat is er weer veel gebeurt!
    Fijn dat de auto weer in orde is, alhoewel het vreemd was om te lezen dat de garage geen olie verkoopt en de klant daar zelf voor moet zorgen. Veel dingen gaan daar zo anders dan wij hier gewend zijn en daar sta ik wel eens wat te weinig bij stil merk ik!
    Moeilijk, als er iets ergs gebeurt zoals met de stiefvader van Ariël, om zo ver bij elkaar vandaan te zijn. Het is echt een zegen dat Ariël jou als steun naast zich heeft.. Geweldig om te lezen dat de familie zo blij is met jullie relatie! Dit zal hen ook helpen: wetend dat ze hier niet alleen doorheen hoeft te gaan, maar daadwerkelijk een schouder heeft om op uit te huilen en met iemand kan praten, bidden en zelfs kan dansen!
    Ik ben benieuwd naar de afsluiting van de school voor dit seizoen. Ben je tevreden met de resultaten?
    Krijgt Pedro ook een schijf met daarop de uitzending over zijn koeien en de meubelmakerij?
    Tot slot wens ik jullie een goede reis en zie erg uit naar vrijdag en uiteraard de komende weken hier!!

    Heel veel zegen en liefs,
    Mamma

  • 16 November 2012 - 09:33

    Suzanne:

    Hey David!!

    Heerlijk hoor!!! dat je /jullie verliefd bent/zijn!!!! Verliefd zijn is een heerlijk en mooi geschenk!!
    EEN hele goede reis toegewenst!!!!!!!!!!
    Of zijn jullie er al bijna?!!
    En een hele goede tijd in Nederland!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

David

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 647
Totaal aantal bezoekers 38183

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 08 November 2013

David is weer in Mozambique

20 Juni 2011 - 21 Augustus 2011

Meubels in Mozambique

18 Juli 2012 - 30 November -0001

De houtbewerker in Mozambique

Landen bezocht: