Mijn verblijf in Nederland - Reisverslag uit Almere-Buiten, Nederland van David Fischer - WaarBenJij.nu Mijn verblijf in Nederland - Reisverslag uit Almere-Buiten, Nederland van David Fischer - WaarBenJij.nu

Mijn verblijf in Nederland

Door: David Fischer

Blijf op de hoogte en volg David

21 Januari 2013 | Nederland, Almere-Buiten

Ondertussen is het alweer een aantal weken geleden sinds ik mijn vorige blog heb geschreven. Veel mensen vragen regelmatig wanneer ik weer een update uitbreng omdat ze horen dat er toch veel gebeurt in de aanloop naar mijn vertrek naar Itepela.
Omdat ik niet elke dag iets bijhoud is de opzet van deze blog net even iets anders dan de andere blogs van mij. Deze is namelijk niet per dag maar per thema!
Wat is er in de tussentijd gebeurd:


Ariel:

Ariel is met mij mee gekomen naar Nederland voor een verblijf van zes weken. We hebben diverse uitstapjes gemaakt, bijvoorbeeld naar Amsterdam en Enkhuizen maar ook naar mijn familie in Heerenveen en Duitsland. Omdat we beiden een erg beperkt budget hebben, konden we helaas niet meer typisch Nederlandse bezienswaardigheden bezoeken. Dat zal een volgende reis worden! Gedurende haar verblijf heeft ze mij beter leren kennen en ik haar! Namens haar bedank ik ieder die kleding gegeven heeft: zo kon ze zich warm kleden in deze koude weersomstandigheden!
Ariel is op drie januari weer terug naar Itepela gereisd. Daar heeft ze alles voorbereid voor de komst van haar moeder en broer die haar, vanuit Kansas, komen bezoeken. De dertiende heeft ze hen opgehaald van het vliegveld. Zij verblijven twee weken bij haar om te zien hoe het leven in Itepela is; zij zijn daar nog nooit eerder geweest, dus voor Ariel is dit bezoekje ook reuze spannend.


Chanoeka:

Met het gezin vieren we al enkele jaren chanoeka. Dit jaar hebben we dit gevierd samen met Charissa . Bijna alle acht avonden waren we met zeven mensen, een gezellige tijd! De achtste avond is de speciale avond, dan worden er cadeaus uitgewisseld. Daar we allemaal erg krap bij kas zaten moesten we improviseren. Mijn moeder kwam met het idee om ieder een lijst te geven met daarin persoonlijke Bijbelteksten. Gedurende de week moest ieder een Bijbeltekst en bemoediging opschrijven voor iedereen die deze avond met ons mee viert. Dan lootjes trekken en dan alle Bijbelteksten voor die persoon in een lijst verwerken. In totaal deden negen mensen mee, want Sander en Ciska wilden deze speciale dag met ons mee vieren.
Op de achtste avond had ieder de teksten verwerkt tot een waar ingelijst kunstwerk, speciaal gemaakt voor diegene die ze getrokken hadden. Een super persoonlijk cadeau!
De meeste teksten die ik had gekregen waren Afrika getint. Een bevestiging dat God mij daar wil hebben! Dan kwamen Jarno en Anika ook op bezoek, voor hen is er ook een lijst gemaakt met foto’s en bijbel teksten. De avond was enorm gezellig!


Mozambique avonden:

Tijdens de decembermaand zijn er meerdere avonden geweest waarop Ariel en ik iets vertelden over ons werk in Itepela.
De eerste avonden werden amper bezocht. Dit gaf de mogelijkheid voor die genen die waren gekomen om een persoonlijk gesprek met ons te hebben.
Later in de maand werden de avonden steeds drukker bezocht, sommige mensen kwamen zelfs voor een tweede keer!
Tijdens de avonden serveerden we een Mozambikaanse maaltijd, namelijk chima [maïspap], met mattappa, een soort groente mix gemaakt van spinazie bladeren. Ook serveerden we er kip bij in een speciaal sausje van tomaten en ui . Iedereen keek even vreemd naar het eten en dan ook nog eten met je handen, zonder bestek! Maar na afloop waren er alleen maar blije gezichten en vele gingen voor een tweede ronde, het was enorm lekker!
Na de maaltijd vertelden Ariel en ik over het werk in Mozambique aan de hand van een PowerPoint met foto’s. Het doel van de avond was om mensen te vinden die geïnteresseerd zijn mij maandelijks te ondersteunen. Tijdens en ook na de avonden hebben er zich meerdere mensen gemeld die mij maandelijks willen ondersteunen.
Ook was er de gelegenheid om handgemaakte kettingen te kopen of een waardebon voor een workshop kettingen maken, waarvan een deel van de opbrengst naar het project ging.
Mocht je deze avonden gemist hebben en ben je toch geïnteresseerd in mijn werkzaamheden in Mozambique, dan kom ik graag langs om er over te vertellen!


Visum:

Na heel veel bellen namen ze uiteindelijk de telefoon op bij de ambassade in Brussel.
Ik kreeg een dame aan de lijn die mij vertelde dat ik een bewijs van goed gedrag moet hebben om een verblijfsvergunning te mogen krijgen. Deze moet vertaald zijn naar het Portugees en voorzien zijn van legalisatie stempels. Meer informatie kon de dame mij niet geven omdat ik dit eerst moest regelen. Dat is ook typisch Mozambikaans: eerst stap één vertellen en als die klaar is, kan stap twee verteld worden: je krijgt nooit een totaal plaatje te zien.
Na twee weken ontving ik mijn verklaring omtrent gedrag van de overheid, deze moest ik laten vertalen door een vertaler die geregistreerd is bij de rechtbank in Den Haag.
Na een zoektocht op internet vond ik een site van een vertaalster, gelukkig had ze tijd om mijn document te vertalen. Toen ik dat document had moest ik naar de rechtbank in Den Haag om het te legaliseren, zodat iedereen kan zien dat de rechtbank deze vertaalster kent en het goed is vertaald.
Met die legalisatie stempel moest ik naar Justitie in Den Haag, die moesten een stempel geven dat de stempel van de rechtbank echt is. Toen nog naar buitenlandse zaken lopen om ook daar een stempel te halen zodat men kan zien dat de stempel van justitie echt is. Met dit alles moet ik binnenkort naar Brussel naar de Ambassade om een visum aan te vragen. Maar op dit moment heb ik nog niet genoeg geld om een verblijfsvergunning te betalen! Het document is nu nog twee maanden geldig, ik hoop dan genoeg sponsors te hebben zodat ik naar Mozambique kan!


Stichting El-Chai:

Mijn ouders hebben samen met Jarno, Anika en Servie de stichting El-Chai, levende God, opgericht om zendelingen en projecten te ondersteunen. Via deze stichting kan informatie aangevraagd worden en kunnen giften overmaakt worden voor diverse projecten. Het mooie is dat de stichting ook een ANBI status heeft. Dit houdt in dat de giften aftrekbaar zijn van de inkomsten belasting, een extra stimulans om te geven! Meer informatie over ANBI vind je op www.anbi.nl
De facebook pagina van de stichting is: http://www.facebook.com/pages/El-Chai/417414114982880
De website (onder constructie): www.el-chai.nl


Het promotie filmpje en het bouwen van de website:

Om de werkzaamheden van de stichting El-Chai, waar ik bij ben aangesloten, meer publiciteit te geven, bouwen Sander en Ciska een website. Op deze website komt veel informatie over mijn werkzaamheden in Itepela. Op het moment van schrijven zijn mijn ouders, Sander, Ciska en ik daar teksten voor aan het maken.
Ook heeft Sander een filmpje gemaakt over het project in Itepela! Deze is hier te bekijken:
http://vimeo.com/57671169


Op zondag naar de kerk:

Na lang niet meer naar de kerk te zijn geweest zijn wij als gezin eens wezen kijken bij de Jozua gemeente hier in Almere. Laatst hadden we een flyer van hen gekregen en het leek ons interessant om daar eens te gaan kijken. Het is een gemeente die net is opgericht en toen wij met zeven man aankwamen hadden ze plots en verdubbeling van het aantal mensen en moesten er prompt een aantal stoelen bijgezet worden. De aanbidding was goed en de preek weet ik nog steeds. Dat is altijd de kunst, een boeiende preek geven waar men ook iets mee kan in het dagelijks leven. Zulke preken blijven je bij, dat vind ik super goed! De mensen zijn er ook erg vriendelijk, zullen wij dan eindelijk weer een “thuis” hebben gevonden? Zij zullen mij er in elk geval vaker zien, tot ik weer vertrek naar Afrika natuurlijk!


Profetische avond in Antwerpen:

Jarno heeft mijn ouders en mij uitgenodigd om mee te gaan naar een profetische avond in Antwerpen.
Hij had het gevoel dat ik daar moest zijn. Na een mooie profetische avond was het tijd voor fellowship onder het genot van een hapje en een drankje.
Ik had sterk het gevoel dat de Heer tegen mij zei dat ik naar een tafel moest om drinken te pakken.
Toen ik dat gedaan had vroeg ik Hem wat te doen en ik moest even wachten, toen zei Hij dat ik nootjes moest pakken en dat er dan iemand mij aan zou spreken die interesse heeft in mijn verhaal.
Ik pakte de nootjes en met dat ik mij omdraaide stond er in eens een man voor mij en we raakten in gesprek. Op een gegeven moment vraagt hij wat ik aan het doen ben en natuurlijk vertel ik hem mijn plannen. De man zegt een opdracht van de Heer te hebben ontvangen om zulke projecten te sponsoren. Hij vertelt dat er duizenden projecten zijn die hij zal ondersteunen, dat heeft de Heer hem laten zien. Duizenden lukt nog niet, maar honderden dat lukt al wel, zegt hij. Aan het einde van het gesprek geef ik hem informatie mee met mijn blog site en ook informatie over de stichting.
Ik kreeg het gevoel dat deze man nog niet direct gaat sponsoren maar dat hij dat zal doen in een tijd van nood. Of dat zo is, zal moeten blijken. God voorziet!


Hoe gaat het nu met de maandelijkse inkomsten?

Helaas heb ik nog niet genoeg inkomsten om in Itepela te kunnen verblijven. Graag zou ik rond de 500 euro per maand krijgen, daar kan ik eten van kopen, vervoer betalen om naar de stad toe te gaan voor eten en verblijfsvergunning. Op dit moment ontvang ik 230 euro per maand, dat is al heel veel, zeker in zo’n korte tijd!
Mocht je ook op je het ook op je hart hebben om mij maandelijks te ondersteunen, neem dan contact met mij op of met iemand van de stichting El-Chai!

Gods zegen,
David

  • 21 Januari 2013 - 20:23

    Servie:

    Hoi David en Ariel

    Het is weer eens wat anders om vanuit een koud kikkerlandje je blog te schrijven.
    Ik hoop dat het volgende blog weer in de stof en de hitte te schrijven.
    Zoals ik al vaker heb bemerkt is zelf de ambassade een traag orgaan, maar je zult er nu wel aan gewend zijn.
    Toch is het mooi te zien dat de stichting steeds meer vorm gaat krijgen.
    Natuurlijk ben je dankbaar voor de maandelijkse sponsors, maar het is nog niet genoeg.
    Ik wil dan ook een ieder bemoedigen die jou blog volgen een kleine bijdrage te leveren , aan het geweldige werk wat er uit voort komt.
    Verder bidt ik voor jou en het team in Ittipella dat Gods werk meer vrucht gaat dragen.
    Gr Servie

  • 22 Januari 2013 - 10:05

    Suzanne:

    Hey David!!

    Leuk om weer eventjes het een en ander te horen over je verblijf in Nederland enzo...

    Bijzonder die ontmoeting met die man.

    HIJ zal voorzien!!

    En dat je nog maar een hele GOEDE en mooie tijd zal hebben in Nederland ( voorlopig )

    Groetjes Suzanne.

  • 05 Februari 2013 - 11:11

    Erwin:

    Bijzonder wat je vertelt over Gods leiding, met dat drinken en die nootjes. Blijf gevoelig voor zijn stem! Ik vind het cool om te lezen dat je zijn leiding meemaakt in die kleine subtiele dingen. In de kleine dingen is Hij zo groot! Juist dat maakt hem zo bijzonder. Geen schreeuwerige, protserige uitingen van macht en weelde. Hij laat zich vinden door degenen die bereid zijn hem te vinden in de -schijnbaar- meest onbenullige dingen en situaties. Zoals nootjes, drinken en stilte... We mogen erop vertrouwen dat Hij jou leidt.
    En jij bent hiermee ook weer een inspiratie voor mij om Hem meer te zoeken in de kleine dingen, zoals vroeger...

  • 16 Februari 2013 - 17:04

    Jurgen Boontje:

    tof david, dat je je even een update geschreven hebt. Ik blijft regelmatig checken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

David

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 1586
Totaal aantal bezoekers 38179

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 08 November 2013

David is weer in Mozambique

20 Juni 2011 - 21 Augustus 2011

Meubels in Mozambique

18 Juli 2012 - 30 November -0001

De houtbewerker in Mozambique

Landen bezocht: