Week twaalf - Reisverslag uit Itepela, Mozambique van David Fischer - WaarBenJij.nu Week twaalf - Reisverslag uit Itepela, Mozambique van David Fischer - WaarBenJij.nu

Week twaalf

Door: David Fischer

Blijf op de hoogte en volg David

07 Oktober 2012 | Mozambique, Itepela

Alstublieft, de blog voor week 12!

Zondag 30 September
Itepela

Om negen begint de kerkdienst. Pedro is niet aanwezig, hij is nog steeds in zijn slaapkamer want nog steeds is hij heel verdrietig. Ook Ariel is niet aanwezig, deze ochtend tijdens mijn ochtendgebed hoorde ik al van God dat er iets is en het is voor mij logisch dat ze er niet is tijdens de dienst. Wat er aan de hand is zal ik haar vanmiddag moeten vragen.
De dienst begint met aanbidding, mensen zingen, klappen en dansen. Normaal klap ik met hen mee en probeer ze aan te moedigen met meer passie voor de Heer te zingen. Maar dit keer spreekt de Heer tot mij: blijf zitten en doe vooral niet mee, veel van hen aanbidden Mij niet, ze dansen en klappen alleen omdat ze het zelf leuk vinden. Tijdens de aanbidding laat de Heer mij zijn gevoelens voelen, het is frustratie, boosheid en verdriet. Ik wil weg lopen uit de dienst, maar God wil dat ik blijf zitten. Aan het einde van het zanggedeelte komt Pedro plots binnen lopen! Hij neemt direct het woord en begint te spreken over aanbidding. Dat God aanbeden moet worden tijdens de zangdienst en dat het niet voor eigen plezier is. God wil aanbeden worden met een zuiver hart, passie en gevoel.
Dan vraagt Pedro iedereen te knielen en te bidden. Weer spreekt de Heer tot mij, ik moet niet knielen met deze mensen omdat ze niet voor Hem knielen maar alleen knielen omdat Pedro het van ze vraagt. Weer wil ik weg lopen en weer spreekt de Heer dat ik moet blijven.
Als Pedro klaar is vraagt hij of er mensen zijn die gebed nodig hebben, betreffende dit onderwerp maar ook als ze gebed willen hebben voor gezondheid of andere onderwerpen, en of ze plaats willen nemen in het midden van de ruimte. Hij vraagt Geraldo en mij om voor hen te bidden. Dan vraag ik aan hem of ik iets mag delen en het mag.
Ik vertel de mensen waarom ik niet mee deed met de zangdienst en waarom ik niet knielde. Ik geef de mensen een kans om ook plaats te nemen in het midden, waar al drie anderen zitten, om gebed te ontvangen. Niemand reageert.
Geraldo en ik bidden voor dit drietal en ook Pedro en Aldenice nemen plaats in de kring.
Na voor iedereen gebeden te hebben spreekt de Heer weer tot mij, hij vertelt mij dat er nog zeven mensen gebed nodig hebben. Ik vraag Hem wie het zijn maar de Heer geeft mij drie van de zeven namen.
Weer vraag ik toestemming om te spreken aan Pedro en hij geeft weer akkoord. Ik vraag of er nog een gebedsronde kan plaats vinden en dat ik zeker weet dat er drie mensen zijn die gebed nodig hebben. Ik weet zeven maar slecht van drie de naam.
Niemand reageert op de oproep dus spreek ik de namen die de Heer aan mij heeft gegeven. Een aantal jongens stribbelen wat tegen, dit hadden ze immers niet verwacht! Toch nemen ze plaats in het midden, als we willen beginnen met bidden nemen nog snel vier anderen plaats! Zeven mensen die nog gebed nodig hadden zitten nu in het midden van de ruimte, Precies zoals God mij vertelde. Geraldo, Louise, Pedro, Aldenice en ik bidden voor hen.
Tijdens de dienst had ik bepaald geen prettig gevoel en wilde ik maar wat graag weg, maar als ik achteraf terug kijk wat er allemaal gebeurd is en hoe de Heer werkte was het toch een hele gave dienst!
Na het middag eten bezoek ik Ariel. Ik vraag haar gelijk hoe het is en wat er deze morgen was. Ariel vertelt dat ze een stevig gesprek met God had gehad en dat ze niet zo blij is met God. De hele dag loopt ze er over te piekeren. Ik besluit te zorgen voor wat afleiding en samen pakken we onze vliegers en proberen ze uit.
Helaas is de wind te zwak, of onze vliegers te zwaar. We hebben in ieder geval lol met de vliegers!


Maandag 1 Oktober
Itepela

Vanaf vandaag heb ik officieel geen baan meer in Nederland. Dat betekent geen inkomsten meer! Ik heb er alle vertrouwen in dat God voorziet!
Deze morgen gaat de bijbelstudie over de liefde van God. Ik heb een bepaalde tekst ontvangen van de Heer en ik deel deze met de studenten. Ze lezen de tekst voor en luisteren het op de speciale yao bijbel radio. Dan spreekt de Heer weer tot mij en zegt dat ik niet verder op de tekst moet ingaan maar dat Pedro degene is die erover moet praten. Ik geef de leiding terug aan Pedro en hij begint vol enthousiasme te vertellen! Dit was echt iets dat op zijn hart lag!
De studenten zijn er stil van, nu hopen dat het in hun hart land.
De school verloopt als normaal. Veel studenten hebben nog steeds geen idee wat ze doen. Pedro en ik blijven dezelfde vragen keer op keer weer uitleggen, steeds op een andere manier.
In de avond is het donker in huis en het water is op. Pedro heeft geen geld meer voor benzine om de generator te laten draaien. Ik sponsor vijf liter en samen halen Pedro en ik de benzine. Vanavond douche ik met het licht aan! Soms kan dat heel fijn zijn!


Dinsdag 2 Oktober
Itepela

In de ochtend is ieder al druk in de weer met school. Pedro en ik helpen de studenten opweg en als alle studenten aan het werk zijn geef ik Pedro instructies voor zijn houtbewerkingsmachine.
Hij weet wel een paar dingen maar er zo mee te werken dat het hout er perfect uitkomt te zien met precies negentig graden houten en minimaal hout verlies kon hij nog niet. Hij had zelfs diverse geleiders afgemonteerd omdat hij niet wist waarvoor ze dienden.
Daarna reinigen we de machine grondig en vetten de bewegende delen in. Een aantal onderdelen werkten niet meer maar nadat we deze hebben schoongemaakt werkten ze weer!
Later in de ochtend gaat Pedro gaat naar begrafenis van een kleine jongen, familie van Mustafa en Casimo. Ik blijf bij studenten.
In middag geeft Pedro bijbelstudie, hij spreekt over liefde en vertrouwen. Deels een herhaling van gisteren. Ook geeft Pedro Danilo een kans om te vertellen over de diefstallen die hij gepleegd heeft, maar Danilo blijft stil en wil niets vertellen. Ondertussen weet iedereen al dat hij dingen gestolen heeft en komt dit niet als een verassing voor de andere studenten.
We sluiten de bijbelstudie af met gebed en ik begin de theorieles. Ik heb het dit keer over het gebruik van de schaaf en het gebruik van de blokhaak. Dit is iets wat ik al vele malen heb uitgelegd maar wat de studenten niet goed uitvoeren. Dit komt mede omdat ze niet luisteren naar mijn uitleg, frustrerend voor mij maar wat kan je verwachten van jongens die nooit geleerd hebben om te leren? Deze theorieles leg ik ook uit hoe ze hun houten onderdelen kunnen markeren zodat ze snel weten waar welk onderdeel hoort.
Na afloop gaat iedereen naar huis, Pedro neemt Danilo nog even apart en heeft een persoonlijk gesprek met hem.
Pedro vertelt s'avonds het verhaal over Jan die geld heeft gegeven aan de jongens, die hij gestuurd heeft naar onze school, om eten te kopen. Twee jongens kregen vijfhonderd meticai (deel door vijfendertig voor euro), zij gaan er verstandig mee om. De derde jongen kreeg duizendvijfhonderd meticai van Jan mee maar hij moest dit ook delen met de andere jongens. Deze jongen besloot het geld uit te geven aan vrouwelijkgezeldschap en de andere jongens kregen niets. Vervolgens klopte hij aan bij een van de andere jongens met de boodschap dat hij geen geld heeft gekregen voor eten en de andere jongens deelden wat ze hadden met hem. Hij ging ook naar Pedro om te vragen voor eten. Helaas voor hem wist Pedro dat hij veel geld heeft ontvangen om eten te kopen en werd hij hiermee geconfronteerd. Natuurlijk heeft Pedro hem eten gegeven en geen geld. Ook heeft Pedro de andere jongens een zak maïs gegeven zodat de schade beperkt blijft en ieder voldoende te eten heeft.


Woensdag 3 Oktober
Itepela

Pedro doet de bijbelstudie deze morgen, ik ben laat deze morgen en geniet nog van mijn ontbijt. Blijkbaar heeft Pedro niet goed gecommuniceerd waar de bijbelstudie is want sommige studenten zijn al aan het werk in de school.
Als de andere studenten na de bijbelstudie erbij komen en aan het werk gaan maken ze continue grappen over Danilo, hebben ze dan niets geleerd over liefde de afgelopen dagen? Ik ga naar Pedro, hij is druk met het maken van een corvee rooster voor de school, en vraag hem om de heren even toe te spreken.
Pedro gaat mee en geeft de jongens een korte preek.
Een kwartiertje later beginnen ze grappen te maken over de jongens die vreemd gaan. Ik versta die grappen niet vanwege de taal, maar gelukkig vertaald Ariel ze voor mij.
Weer ga ik naar Pedro en licht hem in. Natuurlijk geeft hij de jongens weer een preek.
Daarna stoppen de grappen gelukkig.
Als het middag pauze is vertrekt ieder om te gaan eten. Pedro vraagt Mustafa en Samuel om te blijven, zij krijgen eten van Pedro. Deze twee heren hebben de gewoonte om in de middag niet terug te komen naar de school. Hun werk loopt enorm achter en Pedro neemt nu maatregelen.
Een student die enorm goed gaat is Bakar. Hij is heel serieus en wil echt leren. Zijn werk is precies en goed.
's avonds als ik in mijn kamer van de rust geniet vraag ik de Heer om teksten voor de preek voor morgen. Dat had ik tussen de middag ook al gedaan maar toen kreeg ik geen response. Nu krijg ik wel teksten maar ik heb niets om mee te schrijven dus stop ik steeds iets tussen de pagina's zodat ik deze morgen weer terug vind. Ik heb hier geen concordantie en mijn bijbelkennis is niet zo groot dat ik teksten weet die gaan over het dragen van lasten. Maar de Heer geeft me de teksten die ik nodig heb!

Donderdag 4 Oktober
Itepela

Deze morgen werk ik, na het ontbijt, aan de preek. Ik heb twee uur om het af te krijgen.
Natuurlijk komen diverse studenten weer meer allerlei vragen. Vragen waarop ik de antwoorden al meerdere malen heb gegeven. Ik heb de tijd niet om die vragen nogmaals te beantwoorden en ik stuur ze weg zodat ze zelf even gaan nadenken.
Pedro is deze ochtend vroeg vertrokken naar Lichinga, samen met zijn zus. Zij zal verblijven in zijn huis in Lichinga gedurende haar studie.
Vandaag spreek over het dragen van lasten. Als leidraad gebruik ik Psalm eenendertig en als aanvulling ook Galaten zes de eerste vijf verzen.
Sommigen aanwezigen luisteren, anderen niet. Kerk is en blijft kerk, hier of in Nederland.
Na afloop heeft niemand vragen, dat kan goed maar ook niet goed zijn.
Na het middag eten spreekt Louise met Aldenice. Ze vertelt dat z na de dienst werd aangesproken door de vrouw van Mustafa. Deze Mustafa is de voorganger. De preek had haar erg aangesproken. Ze heeft last van haar onderbuik en dacht dat dat komt omdat ze na haar bevalling niet naar de toverdokter was geweest voor een 'behandeling'. Ze wilde de toverdokter deze middag bezoeken. Maar nu weet ze dat ze deze last niet aleen hoeft te dragen en dat ze er voor kan bidden en ook anderen mag vragen hiervoor te bidden!
Ariel komt deze middag met chocoladecake en diverse spellen. Ze legt Aldenice en Pedrito uit hoe het spel risk gaat. Het is een interessant potje, Ariel en ik gebruiken ieder en strategie en Aldenice en Pedrito hebben helemaal geen strategie. Dit maakt ze zeer onvoorspelbaar en geeft het spel een interessante wending. Uiteindelijk blijven Ariel en ik over. Met mijn laatste leger versla ik Ariel, puur geluk!
Dan spelen we Phase10. Pedrito snapt het spel niet zo goed maar hij vind het leuk om de kaarten te spelen waarbij iemand een beurt moet overslaan. Jammer genoeg spelen Aldenice en Pedrito erg veel oversla kaarten naar Ariel en dat maakt het spel niet leuk voor Ariel. Als het donker wordt stoppen we met spelen want Ariel gaat terug naar huis.


Vrijdag 5 Oktober
Itepela/Lichinga

Om zes uur staat Ariel al te wachten op Aldenice en mij. Ik drink mijn laatste slok thee en Aldenice pakt haar spullen. Vandaag gaan Ariel, Geraldo, Aldenice en ik naar Lichinga.
Iedereen moet inkopen doen en ik ga gezellig mee, even een uitstapje!
Ieder moet ergens heen en daar worden afgezet en vervolgens ergens anders worden opgepikt. Ariel rijd kriskras door de stad om haar eigen dingen te doen en mensen van de ene plek naar de andere te brengen. Steeds ontvangt ze smsjes van Geraldo en Aldenice waar ze opgepikt willen worden. Ook heeft ze wensen lijsten van andere zendelingen mee gekregen om in kopen voor hen te doen. Als Geraldo, Pedro en Aldenice wat gaan eten gaan Ariel en ik naar een restaurant. We bestellen een kip pizza, het smaakt erg goed!
Als alle boodschappen zijn gedaan en iedereen weer in de auto is vertrekken we weer naar Itepela. De auto is behoorlijk zwaar door alle zakken meel, rijst, maïs en de vele andere boodschappen!
Weer terug in Itepela laden we alles uit wat van Aldenice is en ik pak mijn spullen want vanavond logeer ik weer bij Geraldo.
Als we ook bij Geraldo alle spullen hebben uitgeladen, eten Ariel en ik bij Geraldo en Louise.
Na de maaltijd is het tijd om te douchen en al het oranje stof uit en af te wassen.
In de avond spelen Ariel en ik Bananagrams tot we beiden moe zijn.


Zaterdag 6 Oktober
Itepela

Ariel is druk met de tuin, bakt een brood, bereid het middag eten voor en ondertussen maakt ze haar huis schoon. Ik schrijf aan mijn blog. Ik moet vandaag de verhalen nog schrijven van de afgelopen vierdagen, dat is een hoop werk!
Voor het middag eten heeft Ariel een ovenschotel gemaakt. Ze heeft in Lichinga een heel groot stuk vlees gekocht en samen eten we die met veel genot op!
Na het eten spelen we uiteraard bananagram maar ook peanuts. Aansluitend kijken we de Lionking. We maken buiten een babbeltje met Geraldo en Louise en daarna gaan we tekenen. Ariel en ik tekenen een droom huis, die we zouden bouwen hier in Itepela als we veel geld hadden. Het huis dat zij tekent is heel amerikaans en mijne is puur fantasie.
Samen kijken we nog een film, red ridinghood. Ariel kent deze al en bakt daarom een aantal koekjes, erg lekker als ze warm zijn!
Als de zon bijna onder is geven we haar groente tuin water en daarna ga ik weer terug naar het huis van Pedro en Aldenice.
Daar praat ik nog even met Pedrito en Aldenice tijdens het avond eten. Pedro komt maandag pas weer terug.


  • 07 Oktober 2012 - 23:03

    Eran:

    Hihi ik ben zo waar de eerste!

    Ik heb weer met veel interesse je blog gelezen!
    Je maakt daar erg veel mee, en het is echt super tof dat je ook God op deze manier mag mee maken hoe krachtig die hij tot je spreekt!

    Zodra je terug komt is je Engels beter dan je Nederlands of niet dan? Of praat je daar nog wel met Frank en Sandra als je in de buurt bent?

    Ik wacht trouwens nog steeds op de foto van Ariël haar hamer hé.. Al tig weken! XD

    Ik zie uit naar je volgende blog!
    Zegen voor daar!

    ps. Had je Pedro nog wel een dikke hug van mij gegeven??

  • 08 Oktober 2012 - 07:30

    Rainer:

    Hallo David,

    jij bent hier duidelijk op je plek. Het is fantastisch hoe God tot je spreekt!!! Ik hoop deze week de rekeningnummer van de stichting te krijgen en dan kan de nieuwsbrief de deur uit. Mama, Jarno en ik zijn hier druk mee bezig. Jij word wel aardig met eten verwend. Volgens mij kun jij al aardig wat dingen verstaan, want jou ontgaat niet veel. Nu nog het Portugees, dan lukt de uitleg aan de leerlingen ook nog beter, of luisteren ze niet zo goed. Net als onze leerlingen hier.
    Wanneer moet jij je visum weer verlengen??

    Gods zegen
    Papa

  • 08 Oktober 2012 - 12:07

    Nadia :

    Hoi David,

    Gaaf om te lezen dat je God zo van dichtbij meemaakt en zo strek Zijn leiding ervaard! lastig die houding van de mensen in de dienst. Wel gaaf om te zien hoe God toch werkt en er toch voor mensen gebeden kon worden!
    Ik kijk uit naar je volgende blog!
    Veel zegen.

    Groetjes,
    Nadia

  • 08 Oktober 2012 - 22:29

    Servie:

    Hoi daav

    Wat is het toch moeilijk om te luisteren naar een leraar die timmerles en houtbewerking geeft.
    Je ziet dat ze enorm achter lopen in het opnemen van informatie.
    Je ziet ook hoe belangrijk het is dat je daar bent, dat er iemand is die bereid is om ondanks de frustraties door te gaan, [ Kan er allen diep respect voor hebben]
    Ik verwonder mij meer en meer hoe dicht je bij God sta
    En dat God je niet alleen gebruikt om daar alleen maar les te geven in houtbewerking, maar dat hij je ook gebruikt voor onderwijs in zijn woord.
    God is met je broeder!!
    En wat de baas in Almere betreft is echt een lachertje, je werkt nu voor de Allerhoogste baas de schepper van alles, Wat een eer.
    En Je Beloning?
    Eeuwig leven Jheeeeeeeeeeeehhhh!!!
    Tot de volgende blog Broeder ik geniet van je
    Veel Zegen!!


  • 09 Oktober 2012 - 09:05

    Rinske En Lieko Helmus, Almere:

    Zo dat is dus stukkie Spiritual Warfare. Zijn al die computergames inderdaad spelletjes bij.
    We zien iedere zondag uit naar nwe aflevering David. Kisses sweeter than wine...
    Shalom

  • 14 Oktober 2012 - 14:57

    Suzanne:

    Hoi David,

    Mooi zeg, wat je schreef over die vrouw ( die last had van haar onderbuik ) en die besloot om niet naar zo'n toverdokter te gaan!!! Heel speciaal!! dat ze die toverdokter los kon laten en vertrouwen kreeg/krijgt in GOD!!! En gebed!!!

    Lijkt me bijzonder ook voor jou om die veranderingen , die in de mensen teweeg gebracht worden zo van dichtbij te zien/ mee te maken!!

    Het ga je goed!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

David

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 38180

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 08 November 2013

David is weer in Mozambique

20 Juni 2011 - 21 Augustus 2011

Meubels in Mozambique

18 Juli 2012 - 30 November -0001

De houtbewerker in Mozambique

Landen bezocht: