Week tien - Reisverslag uit Itepela, Mozambique van David Fischer - WaarBenJij.nu Week tien - Reisverslag uit Itepela, Mozambique van David Fischer - WaarBenJij.nu

Week tien

Door: David Fischer

Blijf op de hoogte en volg David

23 September 2012 | Mozambique, Itepela

Zondag 16 September
Itepela/Lichinga

Na het ontbijt praten Aldenice en ik met Sicilia over de engelse taal. Sicilia vind het een grappige taal en wil graag wat woorden leren.
Om negen uur begint de kerk. Vandaag is het bij Geraldo op zijn terein. De groep is maar klein want veel gemeenteleden zijn in Lichinga voor de seminar over unjagu.
De aanbidding wordt opgevolgd door een preek over vergeving. Het gaat over het stukje dat de koning een persoon zijn schulden vergeeft maar die persoon vergeeft vervolgens niet iemand anders zijn schulden. Dat is natuurlijk niet eerlijk.
Na de dienst is het wachten tot Frank arriveert met het grootste gedeelte van de gemeenteleden die naar de seminar waren. Ondertussen speel ik met Ariel bananagrams!
Als Frank er is nodigt Geraldo iedereen die vertrekt uit voor een maaltijd. De chilenen, Ariel, Frank en ik genieten van de uitgebreide maaltijd.
Aangekomen in Lichinga laden we onze spullen uit en brengen deze naar onze kamers. Ik slaap met Sergio en Christian op één kamer. Er staan twee stapelbedden in, er is geen stroom en de douche en toilet zijn buiten. De toilet is een gat in de grond met een schutting er om heen, de douche is bijna hetzelfde alleen dan zonder gat in de grond.
's avonds brullen de stereosystemen van de buren weer keihard over de wijken. Als ik met mijn ouders telefoneer moet ik mijn best doen om hen te verstaan door al die herrie.
De stichting word deze maand officieel! Dat is goed nieuws! Er is nog veel meer goed nieuws maar daarvoor kan je beter een kopje koffie drinken bij mijn ouders!
In het pikkedonker loop ik naar het huis van Frank en Sandra. Zij spelen Carcasonne met Alline. Frank is aan het mopperen, hij loopt achter met de punten op de dames.
Ik kom om even een aantal films op mijn drive te zetten zodat ik die kan kijken in Itepela. Frank heeft erg veel films dus kan ik nog kiezen ook!
Dan klinkt er gejuich! Frank is in zijn nopjes, hij heeft de dames verslagen met vierpunten verschil!
Ik vertrek weer naar het trainingscentrum en stop nog even in de keuken. Daar wordt nog gekookt en het is er gezellig. Na een kort babbeltje met Ismael en Santos ga ik naar bed.
Sergio en Christian hebben de reserve sleutel bij Dinis opgehaald want ik had het origineel mee. Normaal slapen ze nog niet zo vroeg, blijkbaar was de reis erg vermoeiend voor ze.
Ik heb een stapelbed voor mij alleen, ik besluit onderop te slapen. De slaapzak is warm en midden in de nacht besluit ik het ding open te ritsen en het als deken te gebruiken. Dan voel ik iets nats, het matras is nat! Blijkbaar heeft een kindje van Mustafa, een gemeentelid uit Itepela dat voor ons in deze kamer verbleef, in bed geplast!
Ik wil de heren niet wakker maken dus ik besluit het matras deze nacht niet te wisselen met het bed boven mij. Het muskieten net naar boven verplaatsen maakt ook veel lawaai. Dan maar de slaapzak weer dichtritsen, het is erg heet maar ten minste droog!


Maandag 17 September
Lichinga

Na een brakke nacht is het tijd om op te staan. Het ontbijt is in het huis van Dinis en samen met de chilenen eet ik een paar broodjes. Pedro heeft boter en pindakaas achtergelaten voor mij, ik deel deze met de chilenen.
Daarna even een korte wandeling richting het huis van Frank en Sandra.
Het is Frank zijn inkoop dag, we gaan langs diverse winkels en markten. Frank moet ook nog een aantal dingen regelen in de stad.
In de middag ontvang ik van Sieghardt en Angela een donatie voor materialen voor de meubelmakerschool, super lief!
Frank en ik gaan naar de immigratiedienst, daar vertellen ze dat ik mijn visum niet met zestigdagen kan verlengen. Er zijn drie opties vertelt de man. Optie een is niet verlengen, optie twee is met dertigdagen verlengen en optie drie is dat hij overlegt met zijn baas of het mogelijk is om een uitzondering te maken.
Wij gaan voor optie drie, de baas is natuurlijk in een bespreking en we moeten morgen middag terugkomen voor het antwoord.
De meubelmakerschool heeft nog veel materialen nodig en Frank wil helpen deze materialen te vinden. Voor het laatst zijn er een aantal rolmaten verdwenen van de school. Nu ben ik niet zo'n voorstander van rolmaten in verband met de afwijkingen die het geeft tijdens het meten. Ik wil graag een aantal duimstokken kopen voor de leerlingen. Volgens Pedro zijn die niet te krijgen in Lichinga, maar ik ben eigenwijs en wil het toch graag proberen. Frank en ik gaan alle kraampjes op de markt af en ook bezoeken we diverse winkels, overal krijgen we nee te horen. Wel heb ik ondertussen een extra schaaf gekocht voor de school! Op naar de winkel die goede lijmtangen verkoopt. Helaas heeft hij ze nog niet binnen gekregen. Maar de beste man heeft wel kleine duimstokken! En meter lang, precies wat ik zocht! We kopen er ook een aantal beitels nummer tien en blokhaken. De man kent Frank erg goed en vind het mooi om te horen dat er een meubelmakerschool is in Itepela en hij geeft korting! Altijd welkom!
Terug op de basis schrijf ik verder aan de blog want ik heb een flinke achterstand!
De avond is gezellig met alle chilenen!

Dinsdag 18 September
Lichinga

Na het ontbijt wandel ik naar het huis van Frank en Sandra. Frank is al op pad. De Stijlen van de laatste deur zijn onbruikbaar en de timmerman zou deze graag vervangen willen hebben. Jaja Frank en Sandra hebben de smaak te pakken en de deuren voor in hun huis worden gemaakt! Ondertussen speel ik met Judah, Sandra is druk met haar website, ze heeft eindelijk een stabiele connectie!
Als Frank terug komt is hij niet blij, de zagerij die de timmerman aanbevelende heeft de nieuwe stijlen verkeerd gemaakt en deze zijn niet bruikbaar voor de deur. Frank haalt nieuw hout en brengt het naar de voor hem bekende zagerij, daar betaald hij iets meer maar leveren ze in ieder geval vakwerk af.
Dan vertrekken we naar de immigratiedienst. Daar vertellen ze dat ik mijn visum niet kan verlengen met zestigdagen, alleen maar met dertigdagen. Frank doet nog zijn best om toch zestig dagen te krijgen maar daar wordt verder niet op ingegaan.
Jan en Bonnie zijn er ook, zij moeten de verblijfsvergunning van Bonnie verlengen. Bonnie woont nu tien jaar in Mozambique en dat betekent dat ze nu een vergunning mag voor vijf jaar in plaats van een jaar. Maar zelfs na een rekensom blijft de dienst voet bij stuk dat ze nog één jaar een verblijfsvergunning van een jaar moet hebben. En dat terwijl ze hier al tien jaar woont. Uiteindelijk betalen ze maar weer voor een jaar, volgend jaar beter.
De man vertelt Frank en mij dat de brief nu niet meer klopt, er staat zestig dagen in maar het worden nu dertig dagen. De brief moet aangepast worden, in Nederland lekker simpel maar hier niet. We moeten de stad weer helemaal door naar het huis van Frank en Sandra, de generator bijvullen met benzine en het oliepijl controleren en vervolgens aanzwengelen, op de laptop de brief aanpassen en printen, de generator weer opbergen, naar het huis van Dinis voor een handtekening en stempel en dan de stad weer door naar de immigratiedienst.
Daar weer wachten op onze beurt, diverse gesprekken voeren en een formulier kopen. Frank vult dit formulier in voor mij want als je een foutje maakt moet je weer een nieuw formulier kopen. Ik moet dan een flink bedrag betalen voor het visum. Een man wenkt ons mee te komen en we volgen hem naar een kantoortje. Daar worden mijn vingerafdrukken in het systeem gezet en maakt hij een digitale pasfoto. Veel werk voor een extra stempeltje! De man zegt dat het overmorgen klaar is. Frank vertelt hem dat ik snel weer naar Itepela wil en vraagt of het morgen niet kan. De man denkt na en verzoekt ons morgen in de middag nog eens langs te komen om te kijken of het af is.
Frank heeft het helemaal gehad met zijn dag. Hij pikt Sandra op, zij is bij het kinderspeel-twee-uurtje. Veel zendeling kinderen spelen dan met elkaar bij iemand thuis. Jan is er ook, ik vertel hem over mijn plannen om volgend jaar voor langere tijd in Itepela te blijven en hij vind dat een goed plan. Altijd leuk om te horen!
Op de terug weg koopt Frank brood en vergeet dat ik en Aline ook nog brood nodig hebben. Thuis rent hij gelijk naar bed, hij is gesloopt.
Voor het middag eten komt hij er weer uit. Hij is aan het mopperen over het visum. Hij heeft het helemaal gehad met de immigratie dienst.
Frank heeft nog veel administratiewerk te doen, ik besluit te werken aan mijn blog, want deze is nog steeds niet af! Ik laat mijn ipad op via solar maar alle energie gaat gelijk op aan het gebruik. Aan het einde van de dag heb ik minder accu vermogen dan ik had! Ik heb zeer veel getypt deze middag!
Tegen de avond heb ik nog net genoeg stroom om een paar mails te beantwoorden. Ik ga weer naar het huis van Frank en Sandra om te vragen of ze vanavond een generator laten draaien. Ik heb mazzel want dat is het plan, morgen heb ik weer een opgeladen ipad!


Woensdag 19 September
Lichinga

Deze morgen is er een meeting van het team van Lichinga.
De chilenen zijn druk bezig met het wassen van hun kleding, het is hun laatste dag in Mozambique! Morgen vliegen ze in de ochtend weer terug naar Chile.
Het duitse echtpaar Sieghardt en Angela zijn samen met Aline en Mendez, druk bezig om het schoolgebouw in het trainingscentrum af te werken. Ik werk weer verder aan deze blog want dan ben ik weer helemaal bij! Met een lekker muziekje erbij en heerlijk in de schaduw, ontspanning!
Het middag eten wordt door de chilenen voorbereid, ze maken rijst met doperwten.
Na het middag eten willen Christian en Sergio weten wat voor stad Almere is.
Ze vinden het maar wat bijzonder dat het mogelijk is om een stad op de zeebodem te bouwen doormiddel van dijken en gemalen. Sergio wil dat graag nog eens met eigen ogen zien.
In de middag bezoeken we de boerderij van Jan. Het is altijd leuk om weer even de tour te doen over zijn erf om te kijken wat voor projecten hij nu heeft lopen.
Jan met zijn auto en Orlando met zijn auto halen de Chilenen en mij op om naar de boerderij te gaan. Jan en Bonnie ontvangen ons zeer gastvrij. Na de thee geeft Jan de tour over zijn terrein. Hij laat zijn stallen met koeien zien, de plaats waar ze houtbewerking doen, zijn planten kwekerij en ook zijn koffiebomen die nog heel klein zijn. Jan heeft het er maar druk mee!


Donderdag 20 September
Lichinga/Itepela

Sergio en Christian zijn druk aan het inpakken als ik wakker wordt door hun gerommel. Vandaag vertrekt het chileense team.
Na het ontbijt loop ik naar het huis van Frank en Sandra, een paar honderd meter van het trainingscentrum vandaan.
Frank vertelt dat hij deze morgen al langs is geweest bij de immigratie en dat mijn visa al klaar is. Maar ze konden het niet mee geven omdat hij het bonnetje niet bij zich had.
Na een kop thee gaan Sandra en ik naar de stad. Eerst gaan we naar de immigratie dienst, nu heb ik eindelijk mijn paspoort terug! Ze hebben me een visa gegeven voor dertig dagen, dat zijn dertig dagen te weinig maar altijd beter dan niet verlengen!
Sandra moet nog wat inkopen doen, dat komt goed uit want dat moet ik ook.
Sandra koopt tegels voor het trainingscentrum en we laden ze daar uit. Dan zien we dat Ariel ook in Lichinga is, dat komt voor mij erg goed uit!
Ariel vertelt dat één van de studenten van de timmerschool weer terug moest naar Lichinga omdat hij zijn vader en zijn oom verloren heeft. Zij heeft hem naar zijn familie gebracht.
Dinis en Balbina nodigen ons uit om te blijven eten. Na het eten gaan we naar het huis van Frank en Sandra om dag te zeggen en om mijn spullen op te halen die ik daar heb liggen.
Ariel moet een aantal mensen spreken die haar kunnen uitleggen hoe ze haar Amerikaans rijbewijs kan omzetten naar een Mozambikaans rijbewijs. Het proces blijkt erg complex te zijn maar ze zal het toch moeten doen omdat er een tijdslimiet zit aan het rijden met een buitenlands rijbewijs.
Als ze alle informatie heeft die ze nodig heeft gaan we weer terug naar het huis van Dinis en Balbina om hen gedag te zeggen en mijn spullen in te laden.
Dan gaan we weer terug naar Itepela.
Het voelt weer als thuis om terug in Itepela te zijn. Als we alles hebben uitgeladen en ik iedereen hallo heb gezegd, is het tijd voor een douche. Het oranje stof kleeft enorm en droogt de huid uit waardoor ik pijnlijke oogleden krijg, een douche is een uitkomst!


Vrijdag 21 September
Itepela

Na een goede nachtrust is het tijd voor het ontbijt en daarna om les te geven.
Pedro doet de ochtend bijbelstudie, hij gaat door met het onderwerp dat de chilenen hebben behandeld en brengt het dichterbij de mensen door het toe te passen in hun cultuur en dagelijks leven.
De meest studenten, ook de nieuwe, hebben de hamer zo goed als af. In het weekend mogen ze er verder aan werken. Alle studenten zijn aan de slag met het maken van de kleine tafel. Het precies op maat schaven blijkt een hele uitdaging te zijn!
De hele dag ben ik zoet met het beoordelen van hun werk, zonder mijn toestemming mogen ze niet verder werken aan het volgende onderdeel.
Aan het einde van de dag ga ik met Ariel mee naar het huis van Geraldo waar zij op het terrein woont. Zij kookt spaghetti en ik de de afwas na afloop. We doen aanbidding en praten over bijbelpassages die we recent hebben gelezen. Als afsluiter van de avond spelen we bananagram, zo leer ik weer nieuwe engelse woorden.
Omdat het donker is kan ik niet zonder begeleiding terug naar het huis van Pedro. Deze avond slaap ik in het gastenverblijf van Geraldo. Deze avond was een mooi begin van de Sabbat!

Zaterdag 22 September
Itepela

In de ochtend delen Ariel en ik onze blogs met elkaar. Het is interessant om dezelfde gebeurtenissen vanuit een ander standpunt te bekijken.
In de middag kijken we de film 'we bought a zoo'. Een erg leuke film over een vader die met zijn twee kinderen op zoek gaat naar een nieuw huis en uiteindelijk een dierentuin koopt. Echt een aanrader!
Na de film doen we nog een aantal spellen.
Als het bijna donker is help ik Ariel met het water geven van haar groententuin.
In het laatste licht vertrek ik weer naar het huis van Pedro en Aldenice.
Dit was een goede sabbat met veel rust en samen met God, dat is belangrijk.

  • 23 September 2012 - 15:51

    Rainer:

    Hallo David en Ariel,

    ik schrijf maar alle twee namen want jullie delen de blogs nu met elkaar. Kan ik Ariel's blogs ook op internet vinden, en wat is haar internetadres. Ik ben blij dat je tenminste voor 30 dagen kon verlengen, maar wat gebeurd met de laatste dertig dagen? David ik wens je Gods zegen, de rest hebben wij al via e-mail besproken.

    Blessings Paps

  • 23 September 2012 - 16:02

    Jair:

    Hey broer!

    wat een gedoe is dat voor een stempeltje in je paspoort. nu hopen dat het de volgende keer wat vlotter gaat.

    konden de studenten gewoon doorwerken toen jij er niet was?
    En wat is Ariel haar blog kunnen we die ook eens lezen :D

    Heel veel plezier nog en gods zegen!

  • 23 September 2012 - 18:04

    Tom:

    Hoi David gaat nog steeds goed daar op wat coruptie en burocratie na hihi nou jij hebt je verlenging en je verveelt je ook niet en je hebt mooi weer wat wil een mens nog meer.Oke ga je goed groetjes Tom

  • 23 September 2012 - 18:13

    Servie:

    Hallo David

    Toch maken ze daar behoorlijke vooruitgaan met het verkrijgen van een visum, het lijkt het westen wel ,ook zo traag.Fijn voor jou dat het deze week niet zo hectisch was voor je en dat je,je hebt kunnen ontspannen en je sabbat hebt genomen.
    En toch weer 30 dagen er bij waarin God veel kan gaan doen houdt moed David want God is met je.
    hoe langer je daar blijft hoe meer Dadoe geliefd wordt.
    Ik hoop dat je langzamerhand de spullen voor de meubelschool bij elkaar krijgt, volgens mij ben je al aardig op weg hiermee.
    Ook mooi om te zien dan je ook intern wordt gesponsord, echt een zegen van God en zie de vrucht van je werk.
    Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar de blogs van Ariel, alleen dee zullen in het engels geschreven zijn, wat voor mij niet te lezen is.
    Misschien voor Ariel een geweldige gelegenheid om het Nederlands eigen te maken hihihi
    Nou broeder ik wens je de aankomende week weer veel zegen en dat God krachtig door jullie heen gaat werken.
    Gr Servie
    GBY!!!!

  • 23 September 2012 - 20:15

    Sigrid:

    Hey David,

    Een week die heel anders was dan de voorgaande!

    Ook ik ben blij voor je, dat je visum verlengd is. Het heeft veel voeten in de aarde gehad en het is nu ook duurder geworden natuurlijk, omdat je straks EN een aantal het land uit moet EN weer moet betalen voor je visum.. Niks aan te doen!

    Het was zo fijn om te lezen dat de school weer gezegend werd met nieuw gereedschap, echt super. Zijn er al meer concrete plannen voor het bouwen van een stenen school? 't Zou fijn zijn, als de gereedschappen veilig opgeborgen zouden kunnen worden.

    Itepela is echt je plekje hè?

    Haha, Sergio is van harte welkom hoor, om te kijken hoe wij hier op de zeebodem leven. Hij mag ook vrienden meenemen, oké? Komt er nog een andere ploeg, in plaats van de Chilenen?

    Donderdag wordt er getekend voor de stichting!

    Denk je er nog aan, om leuk beeldmateriaal te verzamelen voor Martyn, wat hij kan laten zien in zijn gemeente?

    Daaf, we mailen!
    Geef mijn liefs en zegen aan degenen die je lief zijn daar, in het bijzonder aan Pedro, Aldenice en Ariël.

    Knufs, kus,
    Mamma






  • 23 September 2012 - 21:41

    Lieko En Rinske Helmus:

    net ff met jouw mammie gesproken en die zei ja de nwste blogafl staat erop.
    Great. Geduld is een schone zaak...
    Morgen de verjaardag v patras familias. jij alvast gefeliciteerd.
    Groeten,

  • 26 September 2012 - 13:53

    Nadia:

    Heey David,

    Heel gaaf om te lezen over de donatie die jullie hebben gekregen van Sieghardt en Angela voor de school! Wat een zegen! Gaaf om te zien hoe God voor jullie voorziet.
    Balen dat je je visum geen zestig maar maar dertig dagen kan verlengen, maar komt vast goed!
    Veel zegen!

    Groetjes,
    Nadia

  • 29 September 2012 - 12:21

    Eran:

    Hey kleine broer!

    Het was weer tof om je blog te lezen!
    Zo ver weg maar ook zo dichtbij!

    Ik ben blij dat het gelukt is met je visum!
    Mag je na die 30 dagen niet gewoon opnieuw langs
    het visumbureau om het nog eens te verlengen?

    Gaaf om te lezen hoe alles tussen jou en Ariël gaat!
    Wanneer ging je de foto uploaden van haar hamer? Want die mis ik nog steeds ;p

    Zitten je geheugen kaartjes al bijna vol?

    Zegen broer!

  • 29 September 2012 - 20:38

    Tufan:

    david ,
    we zijn vandaag bij je ouders geweest was vanouds weer warm en gezellig , er begon bij mij van binnen een vuur te branden voor wat JIJ mag doen in het koningrijk , mijn familie zal je ondersteunen en zal het als een vuur rondbaziunen voor wat jij aan het doen bent .gods zegen tufan, lenette , samuel

  • 30 September 2012 - 22:39

    Jarno:

    Hey Mighty Warrior,

    Hold on the WIND of CHANGE is starting to BLOW!! hhahahaah YEAH! Things will be CHANGED in the NEXT couple of months. Doors will be open and some will close. Look at the horizon a NEW DAY is beginning! The POWER of the HOLY SPIRIT will RISE inside of you! Healing Wings will take you HIGHER! Look what the LORD has done hhaahaaha yeah what seems impossible HE is doing it right NOW inside of you. You will see with NEW eyes. The birth of the Calling is there. You will see the needy ones, the broken ones... the ones that need HEALING and your heart feels like breaking when you see them because I'M pouring My Heart into your heart. My Love & Passion will guide you. You will pray & speak and things will change HEALING will flow! Yeah this is the Change of the Season! My light will shine... till now it was pratical my son but NOW I will come to you in the night and you will hear My voice. You will RISE in Power! The next couple of months will not be months of rest but of a Spiritual Awakening inside of you!

    Blessings from the North! Love Ya! See you soon!
    Stay STRONG!!

  • 01 Oktober 2012 - 09:23

    Suzanne:

    Hey David!!

    Laatst zat ik in de bijbel te lezen en toen las ik een stukkie over de vaklieden ( exodus 31 ). En ik moest ook gelijk weer aan jou denken. Allen die hun vak verstaan heb ik wijsheid geschonken, zodat zij alles kunnen maken waartoe ik opdracht heb gegeven ( vers 5 )
    En vers 2 De Heer zei toen tegen Mozes dat hij Besaleël uitzonderlijke talenten had geschonken; wijsheid, vakmanschap en inzicht op allerlei gebied... Etc, etc....

    Zo heb jij ook allerlei talenten gekregen en het is echt heel gaaf dat je je die talenten gebruikt en anderen weer van alles leert dankzij die talenten.
    Je geduld zal zo nu en dan wel getest worden, maar jij redt het wel daar in Mozambique!!!

    GODS ZEGEN!!

  • 14 Oktober 2012 - 22:23

    Nancy Edens:

    Hier alles oke en verschrikkelijk leuk jouw verslag wederom te lezen, Daniël gaat enorm goed op het HKU en komt thuis met een 9 en een 10.
    Leraren vroegen zich af waarom hij niet op de opleiding ART zat............ik vraag je???????????????? afgelopen avond naar de film TED geweest en zou er niet nog eens heen gaan maar was wel leuk met gezellig etentje vooraf.
    Hou je goed man en hemel Almere niet al te hoog hahahaha. x Nancy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

David

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 555
Totaal aantal bezoekers 38187

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 08 November 2013

David is weer in Mozambique

20 Juni 2011 - 21 Augustus 2011

Meubels in Mozambique

18 Juli 2012 - 30 November -0001

De houtbewerker in Mozambique

Landen bezocht: