Week drie - Reisverslag uit Lichinga, Mozambique van David Fischer - WaarBenJij.nu Week drie - Reisverslag uit Lichinga, Mozambique van David Fischer - WaarBenJij.nu

Week drie

Blijf op de hoogte en volg David

05 Augustus 2012 | Mozambique, Lichinga

Hier is dan het verslag van mijn derde week!

Voor meer info over wie is wie kijk eens op:
http://www.franksandra.nl/very-important-people/

Maandag 30 Juli
Lichinga

Judah was vanmorgen aan het zingen, ik werd wakker met hosanna, hosanna!
Na het ontbijt vertrekken Frank en ik naar de bank om geld te halen. Zo heb ik de mogelijkheid om mijn pas weer te testen.
Aangekomen bij de Standart Bank zien we een lange rij mensen staan voor een automaat die het niet doet. Er is ook maar één automaat. Aangezien er, net als in nederland, geen contant geld in de bank gegeven wordt moet je het wel uit de automaat halen. We besluiten naar de Millenium Bim te gaan. Die bank wordt altijd druk bezocht er staan altijd rijen voor de automaten. Frank en ik gaan in een rij staan, het duurt best lang voor we aan de beurt zijn omdat veel mensen niet weten hoe ze geld uit de automaat moeten halen. Ze vragen regelmatig de gene achter hun om het geld te pinnen, die gene krijgt dan ook een briefje met de pincode. Soms weet die persoon het ook niet en wordt er een derde bijgehaald en staan ze met drie man te pinnen. Ondertussen valt één van de automaten uit en wordt de rij samen gevoegd met de onze. Dan zijn er ook nog de mensen die niet weten hoeveel geld ze op de rekening hebben en meer geld willen pinnen dan ze hebben. De automaat geeft aan niet genoeg saldo maar dan toch nog drie keer proberen of het misschien toch lukt. En dan na enige tijd wachten mag Frank pinnen! Frank drukt op de knop voor een engels menu, de automaat geeft een time-out melding. Dan maar portugees, de automaat doorloopt de standaard stappen maar helemaal op het einde geeft de automaat aan geen contact met de Rabobank te kunnen maken. Geen geld dus!
Ik weet de uitkomst al, maar probeer toch even hoe deze automaat op mijn pas reageert. De Standart Bank gaaf gelijk als ik mijn pas er in deed aan dat mijn pas ongeschikt is. De automaat bij de Millenium Bim gaf mij wel de kans mijn pincode te vullen en door de menu's heen te komen. Aan het einde natuurlijk het zelfde resultaat als Frank, maar toch weer een beetje hoop dat ik straks hier toch geld kan pinnen!
In de wachtrij hoort Frank geruchten dat de automaat bij de Standart Bank het weer doet.
We gaan weer terug naar die bank en sluiten aan in de wachtrij. Het loopt redelijk door. als Frank aan de beurt is komt er al geld uit de automaat voordat hij zijn pas er in heeft gedaan! Frank roept de gene die voor hem was terug. De man is uiteraard zeer dankbaar. Als frank zijn pas in de automaat wil stoppen, sluit de automaat zichzelf en geeft een service bericht. Hoezo pech!
Na weer een behoorlijke tijd wachten en na een aantal keer iemand te hebben gezien die door geeft dat de automaat herstart moet worden. Herstart de automaat zich een aantal keer en dan, ja dan kan Frank eindelijk geld pinnen. Frank mag maximaal ongeveer honderd euro per keer pinnen. En aangezien de prijzen van goederen hier ongeveer even duur zijn als in Nederland kan je wel raden dat één keer pinnen niet voldoende is. Het is vervelend voor de mensen achter je in de rij maar na drie uur lang proberen te pinnen maakt je dat ook niet veel meer uit.
Toch ben ik eigenwijs en probeer ook even te pinnen maar weer geeft de automaat direct aan dat de kaart ongeldig is. Gelukkig heb ik nog negentig euro aan papier geld mee. We gaan naar binnen om te wisselen. De koers is één op drieëndertig, niet zo denderend maar ik krijg tenminste geld. Ik moet mijn paspoort afgeven voor een kopie en ondertussen moet ik een formulier invullen waarop ik mijn naam vol uit moet schrijven, het bedrag uitgeschreven moet invullen en mijn hand tekening moet zetten. Als de dame weer terug komt en ik mijn paspoort weer terug heb print ze op het zojuist ingevulde formulier nogmaals het bedrag en ook wat extra dingen zoals de koers. Ik krijg het formulier weer terug want ik moet nogmaals mijn volledige naam op het zelfde formulier schrijven maar nu bij het geprinte gedeelte, lekker vaag!
Maar goed ik heb nu tenminste een beetje geld!
Nu gaan we dan eindelijk naar de markt! Frank koopt wat eten en geniet van alle kleurijke stapels van groente en fruit.
In de middag komen Angela en Sieghardt helpen klussen bij Frank en Sandra. Sieghardt maakt een werktekening voor het houten dek wat achter het huis moet komen bij Frank en Sandra. Angela begint met het schuren van de zeer roestige tralie deuren die voor de voordeur en achterdeur zijn gemonteerd.
Ik begin met de binnen deuren. Frank en Sandra hebben al sinds het begin geen binnen deuren in hun huis. Ooit was er wel een timmerman mee bezig geweest maar die wilde de klus niet afmaken. Sandra heeft nu overal gordijnen in de deur openingen gehangen maar dat laat Judah niet stoppen! Hij vind het maar al te leuk om te kijken hoe je op de wc zit, douchet, slaapt of je aankleed! Eigenlijk de hoogste tijd voor wat deuren!
De timmerman heeft het raamwerk voor de deuren al bijna afgemaakt. De verbindingen zijn al gezaagd en geboord. Het moet alleen nog op maar op maat worden gemaakt. Daarna moeten de panelen nog gemaakt worden, die zijn nog helemaal niet voorbereid.
Ik begin met het op maat maken van de pen en gat verbindingen zodat alle onderdelen van het raamwerk goed in elkaar passen. Het is niet makkelijk want het hout is in de loop der jaren redelijk krom getrokken. Ik laat vanavond al het hout dat ik nodig heb buiten staan zodat er weer wat vocht in komt en hopelijk weer wat recht trekt.
Zacharias kan weer een beetje praten. Hij doet zijn best iedereen te helpen. Hij helpt soms goed en soms heb je hem liever niet in de buurt. Zo houd hij het hout goed vast als ik er aan werk maar soms wil hij ook de beitel uit mijn hand trekken om zelf even te beitelen. Maar hij heeft geen verstand van houtbewerken dus dat heb ik liever niet!


Dinsdag 31 Juli
Lichinga

Sieghardt en Angela staan vroeg voor de deur, het is zeven uur!
Ik wist dat ze vroeg zouden komen, ik heb mij gehaast met aankleden en ontbijten.
Het is weer tijd om de beitels te scherpen en weer aan de slag te gaan.
Het raamwerk is bijna af. Nog enkele pennen op maat maken en zorgen dat de dwars verbindingen mooi strak aansluiten.
Makkelijk geschreven maar wel een hele dag werk!
Sieghardt en Frank gaan weer verder met het in stukken zagen van bomen om de palen voor het frame van het dek te maken.
Amido maakt, samen met de nachtwaker, het beton aan op de aanwijzingen van Sieghardt. De aanwijzingen zijn half in het duits en half in portugees. Amido verstaat wonderbaarlijk alles, ook als ik hem iets vertel in het engels met een vleugje Portugees!
Angela zet de tralies bij de voordeur in de grondverf. De tralies zien er gelijk stukken beter uit, wat een likje verf al niet doet!
Sandra krijgt 's middags bezoek. Weer een zwangere dame die langskomt voor controle, Sandra heeft het er maar druk mee!
Frank is samen met Dinis naar het kantoor van het bedrijf dat stroom levert gegaan. Frank en Sandra en ook de basis hebben geen stroom. Nu is er een grotere transformator in de buurt geplaatst en nu is het mogelijk ook aangesloten te worden. Frank en Dinis vragen naar de mogelijkheden en de eventuele tijdspan. Voor dit jaar zijn er nog geen plannen om de boel aan te sluiten, maar met een financiële injectie is het wel mogelijk dit jaar aangesloten te worden. Ze hebben de palen en de verdere onderdelen ook de mankracht is er, ze hebben alleen geen kabels! Die moeten Frank en Sandra dan kopen. Ze kunnen nog geen exacte prijzen geven, daarvoor moeten Frank en Dinis later maar eens terug komen. Dan rest voor Frank en Sandra de vraag tot hoever ze gaan om één jaar eerder elektriciteit aan huis te hebben. Dat is natuurlijk als het komt over één jaar, misschien duurt het nog wel langer.
's avonds gaan we naar Dinis en Balbina. Frank en Sandra hebben in Nederland van diverse mensen cadeautjes gekregen voor hun kinderen! De kids zijn er super blij mee en genieten ten top van de cadeautjes. Het is mooi kinderen zo enorm blij te zien!


Woensdag 1 Augustus
Lichinga

Vandaag komen Sieghardt en Angela toch maar wat later want zever uur in de morgen is toch wat vroeg voor ze. Zij slapen op de basis en daar hebben ze geen stromend water, dat moeten ze 's ochtend bij de put halen. En om dat in het donker te doen is ook niet fijn.
Vandaag komen ze een half uurtje later, dat vind ik wel fijn want gister was het toch wel haasten met aankleden en ontbijten.
Sieghardt pakt de draad weer op waar hij gister is gebleven met het dek. Vandaag worden de palen met beton vast gezet. Amido maakt het beton aan.
Angela gaat de tralies bij de achterdeuren schuren en gronden.
En ik? Ik ga weer verder met die deur. Vandaag wil ik graag de panelen maken.
De deur is na gisternacht nog iets rechter getrokken, dat is zeer gunstig want het kon wel eens problemen geven met de panelen.
Frank heeft veel planken die ik ervoor kan gebruiken. Het is één grote puzzel om drie planken te vinden die aan de maten voldoen, een mooie tekening hebben en die geen scheuren of gaten in het midden van de plank hebben.
Na een paar uurtjes passen en meten heb ik de perfecte combinatie gevonden. Het is tijd om de slechte stukken er af te zagen en daarna de zijkanten van de planken te schaven.
Het schaven komt heel nauwkeurig. Alles moet precies recht zijn anders komen er kieren in de panelen en dat is nou net niet handig voor een badkamer deur!
Frank en Sandra hadden 's ochtend al een meeting met het team van Jeugd met een opdracht. Na de meeting komt Victor met zijn gezin nog even langs. Zijn vrouw is zwanger en ze komen bij Sandra langs voor een controle.
Frank en Sandra gaan houten balken halen, van zes meter lang, voor het dek. Ook gaan ze kijken wat voor kleuren en soorten verf er dit keer beschikbaar zijn in de stad en hoeveel het kost. Binnenkort wordt het klaslokaal op de basis geschilderd, het is dan fijn om al te weten welke kleur en welke verf je kan kopen.Ze gaan verschillende winkeltjes af. Frank vraagt of ze een kaart hebben met de kleuren. Frank wijst een kleur aan maar de verkopen zegt die kleur niet te hebben. Frank wijst een andere kleur aan, maar die hebben ze ook niet. Frank vraagt welke kleuren ze dan wel hebben. Nu blijkt dat ze maar twee kleuren hebben, wit en oker! Niet echt de vrolijke kleuren die je in een klaslokaal verwacht!
Ondertussen is Judah wakker geworden, Angela doet haar uiterste best om hem te vermaken maar Judah heeft zijn zinnen gezet op mamma en die is er niet, dus brult hij alles bij elkaar. Ik besluit ook maar even te kijken bij Judah en kijk even of het mij lukt hem te laten stoppen met huilen maar dat werkte ook niet. Toen bedacht ik de oplossing voor dit oorverdovende probleem! Ik vraag hem of hij naar Amido wil! En natuurlijk wil meneer dat! Ik trek hem zijn laarzen aan en maak de voordeur open. Wil het net dat Amido langsloopt! Judah rent gelijk op hem af, de rust is wedergekeerd en ik kan verder schaven.
Het zit niet mee met het schaven en ik besluit even bij Amido te kijken. Hij geeft mij een geheugenkaartje van een telefoon. Met wat gebaren maakt hij duidelijk dat er muziek op staat. Hij wil dat graag even laten horen via mijn bluetooth speaker. Er staan zes nummers op het kaartje. Ik vraag me af hoe hij die nummers er op heeft gezet zonder computer. Dan verteld hij dat hij ze heeft gekocht voor één kwartja per stuk. Blijkbaar gedownload van een malawiaanse website. Judah vermaakt zich ondertussen prima, hij geeft de plantjes, Amido, mij en zichzelf water met de tuinslang.
Als ik weer bij de te schaven delen kom begin ik weer opnieuw met kijken waar de plank scheef weg loopt. Ik zet de schaaf er op en voilà hij is recht, waarom lukte dat net niet!
Als alles recht is verlijm ik de drie planken aan elkaar, dan kan ik morgen de panelen er uit zagen.
Frank en Sandra komen weer terug van hun trip. Frank heeft zes meter lange balken kunnen kopen, hij heeft ze boven op zijn auto gebonden! Ze zijn loodzwaar, prima voor een frame voor een houten dek.


Donderdag 2 Augustus
Lichinga

Om half acht gaan we weer aan het werk. Angela gaat weer met de tralie deuren aan de gang, Sieghardt en Frank met het dek en ik maak de panelen voor de deuren.
Na de panelen gezaagd te hebben maak ik de randen schuin, dat ziet er mooier uit! Een beetje facet idee.
De panelen zijn bijna af, morgen verder!
Zacharias wil ook helpen en grist een beitel van de tafel. Hij gaat flink te keer op een stukje wat gebeiteld moet worden. Ik heb hem al de tijd geen beitel gegeven omdat het een heel gevaarlijk kan zijn. Ik slijp mijn beitels altijd vlijmscherp en als je je er mee snijd voel je het niet maar kan de snee best diep zijn. Ik probeerde mijn beitel nog terug te krijgen maar hij wilde per se helpen en toen gebeurde het onvermijdelijke, hij sneed zich twee keer in zijn hand zonder dat hij het merkte. Ik wees hem op zijn verwondingen en hij was redelijk verbaasd. Gelukkig niet diep, samen gaan we even langs Sandra voor een pleister. Sandra verteld hem dat het misschien niet helemaal handig is als hij mij helpt. Gelukkig maar! Hij is nogal eigenwijs en ik heb hem al een aantal keer behoed voor een pijnlijke ervaring met een elektrische schaafmachine.
Frank heeft keilbouten gekocht om het frame van het dek aan de muur vast te maken. Maar Frank heeft geen boor met de juiste diameter. In de winkel kost de boor dertig euro, een beetje te veel voor een paar gaatjes. Frank en ik gaan naar Jonno ( de australier die vorig jaar de dts mee nam naar het meer) hij heeft veel maar helaas niet de goede diameter. We rijden een stuk verder naar Orlando, ook een zendeling. Maar helaas heeft ook hij niet de juiste maat boor. We rijden de weg nog een stuk verder en komen bij Jan. Hij heeft een maat groter en een maat kleiner, tja het is beter dan niets.
Jan nodigt ons uit voor een kop koffie. Tijdens de koffie verteld hij onder andere over de koeien. Hij heeft de afgelopen tijd drie van zijn beste melk koeien verloren. Twee daarvan zijn gestorven aan het eten van plastic zakjes. Mensen gooien hier hun afval gewoon op straat, dat maakt voor Jan een dag taak alles op te ruimen maar helaas zijn er meer plastic zakjes dan hij kan opruimen. Hier krijg je trouwens bij alles wat je koopt een plastic zakje! In Nederland wordt er nog wel eens gevraagd, als je wat kleins koopt, of je er een zakje bij wilt. Hier krijg je bij elk klein dingetje gewoon standaard een zakje!
Jan vertelt over zijn plannen om kalveren te kopen in Zuid-Afrika en ze dan groot te brengen op een klein veld, vrij van afval.
Na de koffie gaan we er weer vandoor, want er moet nog een dek gebouwd worden!
Eenmaal bij het huis van Frank en Sandra aangekomen, staan er twee auto's voor de deur! Er is weer bezoek!
Pedro en Aldenice zijn even langsgekomen, ze gaan weer terug naar Itepela. Ze hebben geen goede auto meer en dus haalt Ariel hen op met haar auto.
Ook is Victor er samen met Victoria en Daniel. Daniel is een kennis van hem, die een wereldreis maakt. Daniel gaat ook helpen om de basis te schilderen.
De pomp pompt niet zo goed meer en Frank, Amido en ik halen de pomp naar boven om te kijken wat er mee is. De pomp ziet er nog goed uit en op een klein gaatje in de slang na kunnen we niet ontdekken wat er mee is. Misschien is de generator niet meer sterk genoeg? Toen we de pomp weer terug gezet hadden deed de pomp het weer. Gelukkig maar!
's avonds eten we wentelteefjes! Super dat dat mogelijk is hier!


Vrijdag 3 Augustus
Lichinga

In de ochtend gaat Sandra samen met Angela naar de basis en dan door naar de markt om verf te kopen. Maar ze komen al snel weer terug, de auto stuurt niet meer goed en maakt een raar geluid. Gelijk belt Frank de monteur, de auto kan gelijk gebracht worden! Gelukkig maar want de monteur gaat morgen naar Malawi. Er zijn hier wel meer monteurs maar die proberen maar wat en zijn absoluut niet betrouwbaar. Gelukkig is er dus één monteur die wel betrouwbaar is en verstand van zaken heeft.
Sandra brengt de auto weg en kan Frank samen met Sieghardt verder werken aan het dek. Ze zijn al bijna klaar met het monteren van de balken aan de muur. Het begint al meer vorm te krijgen.
Ik werk weer verder aan de deur tot ik een SMS van Jaïr krijg: het pakketje is aangekomen. Hij refereert aan het pakketje dat we in november hebben verstuurd naar Frank, Sandra, Pedro en Aldenice. We hadden twee verhuisdozen vol met mooie dingen verstuurd. Er zaten kruiden, zaden, gereedschappen, etenswaar en kleding in. We hadden eerst een klein test pakketje gestuurd en die kwam goed aan. Helaas was het bij dit pakket niet het geval. Het pakket is weer retour afzender gekomen met een briefje er op dat het het verkeerde adres was, maar het adres klopt gewoon. Helaas heeft iemand hier in Mozambique wat mooist gevonden in het pakketje en heeft hij het even laten verdwijnen. We kregen het pakketje deels terug namelijk. Van de twee verhuisdozen kregen we er één terug waar inhoud uit beide dozen in zit, de overige inhoud konden ze blijkbaar goed gebruiken. Het pakket zit vol gaten, ze hebben de ratten en muizen er op los gelaten. De zaden zijn aangevreten net als de koekjes en de Indische kruiden. De kleding hebben de beesten als nest materiaal gebruikt en overige dingen zitten onder de uitwerpselen.
Niet heel motiverend om nog eens een pakketje te sturen, maar Frank vraagt om het asjeblieft wel te doen! Het geeft Frank en Sandra een enorme boost in hun motivatie om zo nu en dan een pakketje te krijgen. Helaas gaat het soms mis maar geef het vooral niet op!
Angela heeft vandaag het middag eten gemaakt, als de tafel gedekt is komt Sandra net binnen. De Auto is gerepareerd! Er was een onderdeel van de stuurbekrachtiging los geschoten maar ze hebben het gelukkig kunnen lassen.
In de avond gaan Frank en Sandra naar vrienden voor een bordspel avond. Ik ben redelijk moe want de intensieve dag werken en besluit lekker achter te blijven en te werken aan deze blog. Frank zegt dat ik ook een film kan kijken op de laptop, wat een goed plan!
Als Frank en Sandra weg zijn werk ik dus verder aan deze blog en aansluitend kijk ik de film The Green Lantern. Erg leuke film trouwens!


Zaterdag 4 Augustus
Lichinga

De Deur zit al helemaal in elkaar! Nu nog de kleine details! Het moet weer even uit elkaar om het te bewerken.
Frank en Sieghardt werken aan het dek, ze zagen de balken op maat die aan de palen bevestigd worden. Ook maken ze de verbindingen in het hout. Nu zie je pas echt hoe groot het wordt!
Judah wil ook mee helpen, Frank geeft hem een zaag en een boomstronk en Judah is de hele dag zoet met zagen! In de middag is hij zo enorm moe dat hij wil slapen, hij slaapt meer dan de klok rond en worden pas de volgende ochtend om vijf uur wakker!
Als het donker begint te wordt willen we graag nog even wat licht in huis dus start Frank de generator. Maar er komt geen stroom! Nu had Ismael al een soort gelijk probleem met de generator gehad toen hij op het huis paste van Frank en Sandra. Frank gaat gelijk Ismael halen zodat hij kan helpen. Gelukkig is het nog een beetje schemerig en kunnen we nog zien wat we doen. Ismael zegt dat er benzine in de olie lekt en dat het daarom niet goed werkt. Als Amido de olie uit de generator haalt is het inderdaad erg dun geworden.
We hebben nieuwe olie nodig maar die moet eerst gekocht worden.
Het is wachten tot Sandra terug komt van een vrouwenmiddag, op de terugweg koopt ze olie voor erin.
In het donker, bewapend met zaklampen, gooien Frank en ik de nieuwe olie in de generator. De machine geeft weer stroom maar ontzettend zwak! Het is net genoeg om alles een beetje op te laden hier in huis en een klein beetje licht te geven. Het is helaas niet genoeg om de waterpomp te laten draaien, zelfs niet als we alleen de pomp aan de generator koppelen en de rest er afhalen.
Dat wordt vanavond en morgen behelpen zonder stromend water.
Frank en Sandra willen een film kijken. Ze hebben een hardeschijf vol films maar ze zijn niet meer op de hoogte van de nieuwste films en af en toe als ze een titel opnoemen zeg ik of het een komedie, actie of een ander genre is.
Ze kiezen de film Robinhood met Russel Crowe. Ik sluit mijn externe boxje aan de laptop voor goed geluid. En we genieten van de mooie film, gewoon omdat het kan!
Terwijl wij genieten van de film haalt de nachtwaker water uit de put en vult verschillende emmers met water. Als we vannacht naar de wc gaan kunnen we tenminste doorspoelen, fijn toch?

Zondag 5 Augustus
Lichinga

Frank mag om zeven uur 's ochtends de generator weg brengen naar de monteur, ik ga met hem mee. Hemelsbreed is het niet zo ver maar de straat loopt in een grote boog dus is het nog best een ritje. We rijden een wijk in bestaande uit vele hutjes, auto wrakken en veel hekken rond de hutjes. Af en toe zie je een kindje rennen over de straat, die dan snel weer verdwijnt door een poort. Aangekomen bij de juiste hut blijkt de monteur er niet te zijn, zijn vrouw doet open en verteld Frank dat haar man al vroeg is weg gegaan. We mogen de generator achterlaten en vertrekken weer. Halverwege de rit komt er een man de weg op rennen, het is de monteur! Frank geeft hem een lift naar de man zijn huis. Na een korte uitleg wat er aan de hand is begint de monteur gelijk te sleutelen. Hopelijk is hij snel klaar.
Weer bij het huis van Frank en Sandra aangekomen heeft Sandra zin in een bordspel. Nog in de robinhood stemming kiezen Frank en Sandra het spel Richard Leeuwenhart. Het spel gaat over de edelen die land in nemen tijdens de afwezigheid van de koning. De bedoeling is punten te verzamelen tot een bepaald aantal punten want dan komt de koning terug. Het is een leuk strategie spel waarbij je goed moet opletten anders kan je zomaar punten verliezen.
Na het spel gaan we naar het huis van Jonno want de australische huiskring is nu daar. We prijzen de heer met zang en instrumenten. Er zijn veel instrumenten aanwezig. Frank heeft zijn drumbox mee genomen en ook zijn er een gitaar, basgitaar, drumstel, keyboard en diverse ritmische instrumenten aanwezig.
Na de lofprijs kijken we een gedeelte van de dvd van Rob Bell
Het ging er over dat wij als mens constant leven in een spirituele wereld en fysieke wereld.
Er is geen verschil of we op school zijn of in een kerk. In het hebreeuws is er zelfs geen woord voor spiritualiteit, voor hen is het logisch dat het leven zowel fysiek als spiritueel is. Voor Jezus was er dus ook geen onderscheid. God is altijd bij je, ongeacht wat je doet of waar je bent! Jouw acties hebben altijd invloed in beide werelden.
Na het middageten heb ik alle tijd om deze blog te schrijven en ik maak daar dan ook flink gebruik van want alhoewel ik elke dag wel wat geschreven heb, heb ik toch nog niet al mijn steekwoorden, die ik gedurende iedere dag noteer, uitgewerkt.

  • 05 Augustus 2012 - 15:26

    Rainer:

    Hey Dau-dee,

    wat een prachtig verslag. Zelf bij dagelijkse bezigheden, maak jij er nog een spannend boek van.
    Geweldig!!! Heeft Pedro's auto het helemaal begeven? Hoe lang blijf jij nog in Lichinga, voor dat je naar Pedro gaat? Moeten wij hier nog actie ondernemen m.b.t. je pinpas?

    David volg verder Gods weg en heel veel zegen.

    Papa

  • 05 Augustus 2012 - 16:07

    Eran:

    Hey broertje!

    Tof om alles te lezen! En te zien alles goed met je gaat!
    Ga je wel nog een foto uploaden van je deur? In ben wel nieuwsgierig
    geworden!
    Ben je ook al bezig met het verlengen van je visum?
    Heb nog een gezegende tijd daar!

    Groetsels!

  • 05 Augustus 2012 - 23:44

    Servie:

    hé David

    Zo zie je maar weer hoeveel werk het is om met alleen handgereedschap je werk te moeten doen, wat een contrast met de snelle maatschappij in de westerse wereld.
    Waar de deuren in seconden van de band komen rollen.
    Maar ik zie dat alles goed komt, ook al gaat het langzaam.
    Wat een drama met die pinpas en het krijgen van een beetje geld hoop dat God hierin verandering brengt
    Ik wens je heel veel succes met de werkzaamheden en dat ze gezegend zijn door God
    Ik wacht met ongeduld op je volgende verslag.
    Heel veel zegen broeder en groeten aan Frank en Sandra.
    Gr Servie GBY




  • 06 Augustus 2012 - 11:11

    Klaudia:

    Dank je wel weer David voor je uitgebreide verslag
    heerlijk om te lezen!
    Gods zegen, Klaudia<><

  • 06 Augustus 2012 - 17:36

    Beppie:

    Wat een heerlijk verslag weer om te lezen.
    'Oorverdovend probleem' , wat een geweldige beeldspraak! Ik zag het helemaal voor me.

  • 06 Augustus 2012 - 19:46

    Nancy Edens:

    Lieve, lieve David wat geweldig hoe je schrijft, leef met je mee, zou er wel bij willen zijn vind alles wat je schrijft super.................. en super leuk om te lezen ...jij bent super goed bezig xx

  • 07 Augustus 2012 - 19:54

    Nadia:

    Heey David,
    Leuk om te lezen hoe het leven in Afrika er aan toe gaat, zo anders dan in Nederland. Gaaf dat jullie zo'n zegen zijn voor Zacharia! En dat ie soms kan meehelpen. al is dat niet altijd handig voor jouw ;p
    Groetjes,
    Nadia

  • 08 Augustus 2012 - 15:34

    Alicia:

    Leuk om te lezen wat je allemaal doet! En voor foto's moeten we dus op FB zijn?? Houden we natuurlijk allemaal in de gaten ;)

  • 12 Augustus 2012 - 11:41

    Jarno:

    Hey David,

    Wanneer komt je eerste boek uit :-) hhahahaha LOL!
    Heel veel Zegen daar!
    Blessings vanuit het zonnige Hoogeveen :-)

  • 12 Augustus 2012 - 13:46

    David Fischer:

    Howdy Paps,
    Pedro zijn auto kruipt alleen nog maar rond Itepela en vervoert planken. De auto heeft nog één bijrijders stoel en verder geen interrieur meer. Ook kost het veel moeite de auto aan de praat te krijgen en blijkbaar valt het vaak uit. Ik hoop de 14e naar itepela te verekken als het goed gaat met de visa verlengen.

    Thx Eran voor je berichtje, foto komt nog op FB

    Bedankt Servie! Het volgende verslag staat er inmiddels op!

    Bedankt Klaudia!

    Leuk berichtje Beppie, bedankt voor het meeleven!

    Haha ben blij dat je het leuk vind Nancy, lees vooral verder want naar mijn idee wordt het alleen maar leuker hier ;)

    Hey Nadia! Tja Zacharias is een hele aparte jongen, hij heeft echt veel gebed nodig.

    Hoera Alicia heeft weer een berichtje geplaatst! Daar wordt ik nou vrolijk van :D En je, de fotos komen op Facebook

    Hey Jarno, heb je visie om die te drukken dan? Mijn moeder en Bebbie willen graag de boel druk klaar maken ;)
    Groetjes uit het veel meer zonnige Lichinga hahah!

  • 13 Augustus 2012 - 12:12

    Tamara:

    Hey het is gelukt.... ik heb het nu helemaal gelezen... en wat heerlijk om te lezen!! Talent David!!!

    Wat gebeurd er toch veel in zo'n week. Hey is het ondertussen al goed gekomen met pinnen?

    Ben wel heeeel benieuwd hoe je deur is geworden!! Knap hoor, het gaat daar zo anders allemaal.
    liefs


  • 19 Augustus 2012 - 17:48

    Nancy Edens:

    Dit is toch super hoe jij schrijft met al je belevingen...pfffffffffff loop nog 2 weken achter. x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

David

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 38178

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 08 November 2013

David is weer in Mozambique

20 Juni 2011 - 21 Augustus 2011

Meubels in Mozambique

18 Juli 2012 - 30 November -0001

De houtbewerker in Mozambique

Landen bezocht: