Week drie! - Reisverslag uit Lichinga, Mozambique van David Fischer - WaarBenJij.nu Week drie! - Reisverslag uit Lichinga, Mozambique van David Fischer - WaarBenJij.nu

Week drie!

Door: David Fischer

Blijf op de hoogte en volg David

10 Juli 2011 | Mozambique, Lichinga

Week drie!

Bedankt voor jullie bemoedigende reacties!
Ik leef nog steeds ondanks het andere voedsel :)
Gelukkig hebben Frank en Sandra een 'Donkey' ( als je het zo schrijft) dat is een torentje waar ze een vuur onder maken en er loopt een waterleiding doorheen, zo krijgen ze warm water. Zo nu en dan gaat het vuur aan ( brandhout is kostbaar) en kan ik warm douchen! Heerlijk!
Ik kan alleen op internet via mijn ipad op 3G, wat redelijk prijzig is, dus de fotos kunnen jullie pas bekijken zodra ik weer thuis ben.
Ik hoop dat jullie ook dit keer genieten van mijn reisverslag!
Oh ik heb trouwens geen spellingscontrole, mocht je soms wat vreemde dingen tegen komen dan weet je waarom!

Maandag 4 Juli
Nog steeds Lichinga!

De man die de generator aan ons heeft geleend is er om het te repareren. Het is de zelde man die mijn Ipad online heeft gekregen. Om de machine weer aan het werk te krijgen moet hij opzoek naar een nieuwe bougie en een nieuw luchtfilter. Bij ons ga je gewoon naar de winkel en koop je een nieuwe, hier moet je stad en land af om het te vinden. Vaak hebben de mensen die het niet verkopen nog wel een idee waar ze het zouden kunnen verkopen. Daar aangekomen hebben die mensen ook wel een idee waar je het kan krijgen. Zo kan je toch een hele middag zoet zijn met shoppen. Misschien goed voor diverse shop verslaafde dames om hier te gaan winkelen!
Na de nieuwe onderdelen te hebben gemonteerd deed de generator het als een zonnetje! De eigenaar was ook weer blij en ging er weer vandoor. Ik ben bezig balken te schulpen (over de lengte doormidden) met de circelzaag, voor de inbouwkast van Frank en Sandra. Na twee balken te hebben gedaan deed de generator weer raar en sloeg uit. Het lijkt wel of Frank en Sandra gewoon geen stroom mogen krijgen! 
Nadat we de generator hebbben geleend van de DTS kon ik weer verder met het schaven van de planken voor de kast. Na een hele dag werken heb ik twee balken op maat gezaagt en geschaaft en drie planken. Het lijkt weinig maar het was hard werken, hier hebben ze immers geen grote machines waar je het hout doorheen kan halen.
Ook ben ik nu afhankelijk van de zon want mijn Ipad kan alleen nog op zonne-energie geladen worden. Voorheen plugde ik mijn ipad nog op de generator. Juda heeft mijn transformator als lollie aangezien en vol speeksel gestopt, toen er weer stroom doorheen ging vond mijn transformator dat niet zo prettig.
In de avond moest ik toch echt eens langskomen zeiden de studenten van de DTS. Ze willen graag Engels leren en vinden het leuk om dat samen met mij te doen. Gezellig zitten we rond het vuur en hebben het over diverse onderwerpen. Sa, een student die al engels kan, vertaald voor mij het portugees en voor de studenten het engels.

Dinsdag 5 Juli
Lichinga!

Vandaag toen ik wakker werdt dacht ik gelijk: vandaag ontmoet ik Pedro! ( Pedro was er niet toen ik met Frank in Itepela kwas, hij was met iemand naar het ziekenhuis).
5 juli was de datum die we vanuit Itepela kregen waarop Pedro en Aldenice naar Lichinga gaan. Maar plannen zijn er om veranderd te worden, nu komen ze waarschijnlijk morgen! Frank probeerd ze te bellen maar er kan geen connectie worden gemaakt.
Frank voelt zich weer een stuk beter, hij kwam er achter dat hij een teek op zich had. Ook teken kunnen koorts veroorzaken en de symtomen lijken op dat van malaria. De teek is uiteraard gelijk inzijn geheel verwijderd.
Samen met Frank ga ik aan de slag met het bouwen van de inbouwkast. Het werk gaat lekker snel, want alles is al opmaat gezaagd en geschaafd. Nu moeten we de verbindingen maken tussen de diverse onderdelen van de kast. 
Ik leer Frank waar hij op moet letten bij het maken van een verbinding. En samen maken we ieder één verbinding. Uiteindelijk ging er wat mis bij het zagen van mijn verbinding en mislukte het bij mij. Bij Frank ging het zeer goed en zijn eerste zelfgemaakte houtverbinding was een succes!
Voor het eerst kan Frank nu zijn nieuwe bovenfrees gebruiken voor een aantal groeven. Ook dit ging zeer goed en aan het einde van de dag waren we weer een heel stuk dichter bij de eindstreep.
In de avond moesten Frank en Sandra naar een vergadering van de DTS. Ik bleef thuis om op Juda te passen. Het was een erg makkelijke avond, Juda sliep aan één stuk en ik heb een aantal stripboeken gelezen.

Woensdag 6 Juli
Lichinga.

vanmorgen ging de telefoon, het was Aldenice! Ze gaan vandaag naar Lichinga en verblijven bij familie. Maar ze zei niet wanneer ze terug gaan, en mij mee nemen! Zoals met alles hier in Mozambique moet je gewoon geduld hebben en afwachten hoe het gaat.
Frank heeft er alweer zin in om aan zijn inbouwkast te werken, vandaag staan de lades op de lijst om te maken. Na veel brainstormen hebben we uitgedacht hoe de lades in de kast komen en wat de maten moeten worden.
Nu hebben we de planken geschaaft op de juiste dikte en alle delen op maat gezaagd behalve de voorkant want dat wordt ander hout. Als laatste frezen we de sleuven in het hout voor de bodem. De kast begint steeds meer 'af' te voelen. Pedro heeft in de avond even gebeld, hij zou morgen graag langskomen om drie uur om mij te zien en te leren kennen. Hij wil graag een week in Lichinga blijven, maandag gaat terug naar Itepela en neemt hij mij mee.

Donderdag 7 Juli

Toen ik wakker werd om 7:15 bruisde Frank al van energie! Frank is altijd vroeg wakker en neemt dan tevens de zorg van de kleine Juda op zich zodat Sandra even wat langer kan blijven liggen( zij heeft de 'nacht dienst').
Frank blijft met de kast in zijn hoofd zitten, hij vind het super leuk om te maken! Toen ik mijn ontbijt op had stond hij al bij de deur en zei: kom je mee de generator van de DTS halen? Toen ik daar was spraken alle studenten engels! Het bleef bij 'goodmorning' en 'how are you' maar het was genoeg om even raar te kijken! Nu blijkt dat ze gisteren engelse les hebben gehad en dat vinden ze super leuk. Alle nieuwe woorden willen ze graag even 'uitproberen', ik help daar graag aan mee :). Een student genaamd Santo leest gelijk al een engels tijdschrift uit Zuid Afrika, het is vol moeilijke termen en hij begrijpt er niets van. Samen lezen we een aantal zinnen maar het blijft lastig dus gaan we over op het bekijken van de plaatjes :)
Met de generator konden we de zaagmachine en overige apparaten aandrijven. Nu zijn de ladefronten aan de beurt, het moet heel precies want het is zichtwerk. Steeds weer lopen we heen en weer om te kijken of het past, knelt of te lang is. Steeds een stukje er af, niet te veel want dan kunnen we weer opnieuw beginnen met een nieuwe plank!
Net voor dat de zon onder is zijn we klaar, de voorkanten van de lades passen en het frees werk is gedaan. Morgen kunnen we gaan lijmen.
Pedro moest helaas afbellen, hij staat op het vliegveld van Lichinga om mensen weg te brengen maar het vliegtuig komt niet, ook Pedro moet geduld hebben :).
's avonds gaan we toasties eten! Een echt feestmaal!

Vrijdag 8 Juli

Met Frank en Rachel ga ik weer naar de markt in de ochtend. We maken weer precies dezelfde wandeling als voorheen, aan het einde van de wandeling  laat Frank mij een steegje zien met daarin de locale hardware store/kraam. In die paar vierkante meter van het kraampje is echt alles gepropt, van verf, wc borstels tot gereedschap! Knap dat de verkoper alles nog kan vinden.
Bij de DTS is het gewoon dat de leraar van die week een cadeautje krijgt. Deze week was het Victor  (leider van de DTS hier in Lichinha) zijn beurt, van de markt halen we een dikke grote vis voor hem. Tijdens het middag eten krijgt hij zijn verrassing, hij krijgt een speciaal bord met zijn lievelings eten: vis met chima!
Vandaag is Sa jarig, een student. Hij krijgt drie grote cakes die hij mag uitdelen. Ik kreeg de eer om namens de groep het cadeau te overhandigen!
Om drie uur komt Pedro langs! Eindelijk ontmoet ik de beste man.
Hij is blij mij te zien en vraagt wat mijn ideeën zijn voor de timmerschool.
Aan Frank vraagt hij in het portugees dingen over eten en drinken, ik kan een aantal woorden vertalen en kan het gesprek een heel klein beetje volgen. Toen moest Pedro er weer van door  ivm de mensen die bij zijn auto wachten om het aan te duwen. Na afloop vroeg ik aan Frank wat hij vroeg over het eten en drinken. Pedro maakt zich wat zorgen over mijn verblijf bij hem, zo zei hij dat hij bijvoorbeeld geen cocacola heeft en ook andere westers eten en drinken niet heeft. Frank stelde hem gerust want hier bij Frank en Sandra drink ik ook alleen water en thee. Pedro zei gelijk dat hij geen luxe smaken thee heeft alleen rooibos, maar Frank en Sandra drinken ook bijna alleen rooibos thee.
Met de kast die we aan het bouwen zijn ging het niet zo goed, tijdens het schaven was een groot stuk uit het front gebroken en ,oeten we een nieuwe maken. Toen we dat wilde doen af de generator die we geleend hadden van de DTS geen stroom meer! Ergens is het toch wel verdacht dat het niet uit maakt wat voor generator het is, het altijd stukgaat als het hier staat. Na wat gepuzzel kwam Frank er achter dat er een draad doorgebrand is. Aan de buitenkant was niets te zien, toevallig dat Frank de stekker er af haalde en toen zag dat er één draad helemaal zwart was. Frank sprong snel in de auto op zoek naar een draad met dezelfde dikte. De zon ging bijna onder en dan moet de DTS de generator weer hebben! Een race tegen zonsondergang dus!
Op de valreep had Frank het voorelkaar en hadden de studenten licht!

Zaterdag 9 Juli

Vanmorgen moest ik om 4:00 opstaan want om 4:30 vertrok de truck naar het meer! Het meer is een zijtak van het Malawimeer( Malawimeer heet hier Niassameer) de trip werd geregeld door Jonno (de man die mijn ipad online kreeg) hij heeft een vrachtwagentje geregeld met openlaadruimte.
Om het echte Afrika gevoel te krijgen moest ik wel achter zitten met de mede studenten, Jonno vroeg nog of ik voorin wilde zitten. De bak was klets nat van de regen en het laatste dat vervoerd was was houtskool! Raad maar hoe mijn witte jas er uitzag na die tijd! 
De trip was 60KM over zandwegen met diepe kuilen, de studenten klaagden dat hun billen zeer deden, daar had ik geen last van (waarschijnlijk wat meer zitvlees haha). Maar mijn rug knalde bij iedere hobbel en kuil tegen de stalen rand van de bak aan en mijn rug was na 60km redelijk beurs. Langzaam schoven de spullen die achterin de bak lagen naar ons toe, af en toe moest ik de spullen weer terug duwen maar met dat geschud is het lastig evenwicht te bewaren en werd mijn kleding nog viezer.
Eindelijk aangekomen op bestemming konden we genieten van een prachtig uitzicht! Het was prachtig weer lekker warm en met een stevige wind (dus mooie golven!) na een stuk lopen kwamen we bij een stuk strand aan. Waar vrienden van Jonno wonen. Zij hebben er een prachtig paradijs van gemaakt er was strand, gras (is er niet te vinden alleen daar), grote bomen, rotsen, bruine koeien met bellen om hun hals en hun stal. 
Jonno heeft een snelle boot daar met twee 'tubes' (grote opblaas banden waar je in kan zitten). Die achter de boot gebonden en dan kan je tuben! Door de golven vlieg je soms hele stukken met de tube, de truck is om niet om te kiepen. Jonno hield een beetje in de gaten hoe goed je was, als je goed was maakte hij het een stuk moeilijker door hele snelle bochten te maken.
Sommige studenten durfte het water niet in omdat ze bang waren te verdrinken. Één student, Sa, had ik overgehaald om tot zijn middel in het water te gaan. Ik had hem geleerd om te springen als er een golf is zodat je meegenomen word door de golf richting het stand. Hij vond het helemaal geweldig, later durfde hij zelfs op een tube!
Rond twee uur gingen we weer terug en zat ik weer voor 60KM achter in de truck. Jonno stopte regelmatig om mensen langs de kant op te pikken die naar Lichinga moesten met hun vracht. Op een gegeven moment moesten we boven op rietenmatten zitten, het was alleen maar meer oppassen dat je niet over de rand van de truck heen wiebelde. Later was ik blij dat ik op de matten zat toen ik water langs mijn schoen zag lopen, de geit die Victor voor de DTS had gekregen en ook achter in de truck lag had alles laten lopen.
Toen we in Lichinga aan kwamen en iedereen die mee lifte op hun bestemming hadden gebracht was het 17:45. Mijn hele rug was beurs door de stalen rand van de truck en mijn bene hadden blauwe plekken van de spullen die steeds naar voren schoven en tegengehouden moesten worden.
's avonds bleef Loui en zijn dochter ook slapen bij Frank en Sandra, zij wonen ver van het vliegveld en vertrekken morgen met het vliegtuig naar Zuid Afrika. Frank en Sandra hadden spagetti gemaakt dus het was weer feest!

Zondag 10 Juli

Na het gezamelijke ontbijt brengen we Loui en zijn dochter naar het vliegveld. Daar aangekomen kunnen ze hem niet inchecken want de computers waren nog uit en niet geupdate. Na wat wachten konden ze wel inchecken en kregen ze het bericht dat het vliegveld in de hoofdstad Maputo geen kerosine meer heeft en het vliegtuig pas komt als het getankt heeft. Ze bellen Loui als ze meer weten. Weer terug naar het huis van Frank en Sandra, blijkt dat de telecom maatschapijen weer eens problemen hebben en er niet tot nauwelijks bereik is. Nu maar hopen dat ze hun vliegtuig halen!
Het middag eten bestaat uit rijst, bonen en.... je raad het al.... geit!
Maar het vlees is natuurlijk niet lekker, de botten daar gaat om die zijn lekker! Ik heb er nog een stuke met een oppervlak van een helve centimeter af gekregen, de botten gaf ik aan de kinderen. Die vonden het heerlijk het merg er uit te zuigen. Ook de stengen gele bolletjes vet heb ik doorgespeeld aan een hongerige student.
Ondertussen is er voor loui door vrienden uitgezocht hoe het zit met zijn vlucht. Het vliegtuig vertrekt maar dan op dinsdag. Het kan in Afrika!
Toen gingen om 3:30 naar de kerk, daar hadden ze een goede spreker! Frank mocht preken. Het ging over vooroordelen en zoals Frank altijd doet had hij vele praktijk voorbeelden, mensen konden zichzelf er goed in vinden.
De Heilige Geest was duidelijk aanwezig in de dienst en veel mensen zijn aangeraakt. Er waren geen manifestaties maar alles verliep rustig maar wel met afrikaanse dans natuurlijk! Naar de kerk toe zaten we met 14 man en een baby in de auto, op de terugweg 15 man, een baby, gitaar en trommels!
De zon schijnt al een paar dagen niet, er is veel bewolking. Ik hoop dat ik mijn ipad binnenkort weer kan opladen want dat kan op dit moment alleen nog via mijn solar charger! 50% opladen is een hele dag zonlicht! Ben nu op 10%!
Morgen vertrek ik om 11:00 naar Itepela, gsm bereik is daar zeer slecht ik hoop er wat internet te kunnen ontvangen!

  • 10 Juli 2011 - 20:20

    Nadia:

    Heey David, leuk om alles te lezen. Leuk dat je Pedro eindelijk hebt ontmoet! Kan je een beetje met hem communiceren? Of kan hij engels? Heel veel zegen en groetjes, Nadia

  • 10 Juli 2011 - 20:21

    Rainer:

    Hoi Kanjer,

    Jij een tuben, jij blijft mij verbazen.
    Het is weer een genoot jou bericht te lezen. Maak je geen zorgen over spelfouten, voor dat wij hier een boek van uitbrengen, gaat alles door de spellingscontole. Wat een groot avontuur. David ik wens jou alle zegen toe.

    Veel liefs
    Paps

  • 10 Juli 2011 - 20:36

    Paul:

    Hoi David, zodra er via FB gemeld wordt dat er weer wat nieuws op je weblog staat, klik ik de link aan. Leuk om je zo te volgen. En wat zul je als een geduldig man (was je volgens mij eigenlijk al) terug komen!
    Groetjes, Paul en Els

  • 11 Juli 2011 - 06:46

    Monique:

    HE David,
    Leuk om zo je avonturen te lezen! En gaaf dat je nu echt wat met je vakkennis kan doen!
    Veel zegen de komende tijd.
    Laat God door je heen werken!

    Groet,
    Monique

  • 11 Juli 2011 - 08:47

    Jaïr:

    Jeetje jij doet ook dingen die ik niet dacht dat je zou gaan doen. (in de laat bak van een kolentruck zitten, tuben)
    maar cool om het te lezen.

    veel plezier nog en gods zegen.

  • 11 Juli 2011 - 10:50

    Suzanne.:

    Hey David!

    Jij weet echt veel van hout en alles wat daarbij komt kijken!! Zo leer ik nog eens wat... Hoewel ik niet alles snap hoor... Ik moet het meestal eerst voor me zien... Maar jij hebt wat met hout!! Dat is duidelijk! Goed om te lezen dat je daar wat mee kan, ook al gaat het misschien allemaal op een andere manier dan je gewend bent..Moet af en toe wel heel apart zijn voor je.... Een geheel andere werkwijze/ een ander ritme/tempo..
    Ik ben nu al erg benieuwd naar de fotootjes trouwens. Geduld!! Geduld is volgens mij een heel belangrijk thema in Mozambique..
    Ik heb trouwens wel een paar filmpjes gezien op youtube. Dus ik heb er nu wel een beetje een beeld bij . Hoe het er daar ongeveer uitziet in Lichinga. Leuk om die filpjes te zien!! Het huis van Frank en Sandra ( en Juda ) enzovoorts.
    Succes in Itepela!

  • 11 Juli 2011 - 10:58

    Servie:

    Hoi Daav

    Ik heb weer met alle genoegen je verslag gelezen.
    Inmiddels heb ik ook de filmpjes op Y- Tube bekeken, zo heb ik een beter beeld gekregen, waar je zit en hoe de omgeving er uit ziet.
    Het is fijn om te weten dat Frank en Sandra jouw als een zegen ervaren, met de kennis en de werkzaamheden die je doet.
    Ik vindt wat je daar doet en ervaar adembenemend ben trots op je
    Heel veel zegen voor jullie en succes bij Pedro
    GR Sevie

  • 11 Juli 2011 - 12:50

    Els:

    wat een avonturen. ik heb het idee dat het steeds gekker word.ben erg benieuwt of je nog op je nieuwe bestemming komt,bij Pedro.
    ik zie uit naar je volgende verslag

    Els

  • 11 Juli 2011 - 20:59

    Rick:

    Hey die David,

    Geweldig hoe je het verslag overbrengt!

    Ik merk aan je verhaal dat je het echt super naar je zin hebt en het lijkt me tof om je foto's en je IRL verhaal te bewonderen zodra je terug bent in NL!!

    PS wat een winter he, 20 graden...

    Nog heel veel plezier en spreek je snel!!!

    Grtz
    Rick

  • 13 Juli 2011 - 06:46

    Joke Obdam:


    Hoi David.
    met heel veel plezier lees ik jou reisverslag en alle andere belevenissen.
    Op deze manier blijf ik mooi op de hoogte wat Frank (mijn zoon) en Sandra en Judah allemaal beleven.
    Ja, David het leven is daar wel heel anders dan hier in het luxe Nederland.
    Je hebt daar idd. heeeeeel veeeeel geduld nodig.
    Vorig jaar was ik 3 weken bij Frank en Sandra, wanneer ik jou verhalen lees loop en leef ik ook weer in Lichinga.
    Gaaf hoor! !
    Ik bid je God`s nabijheid toe in alles wat jij daar onderneemt.
    Jij bent daar een zegen voor Frank,Sandra,Judah en voor de mensen daar.
    Nog een hele goede tijd toegewenst.
    H. gr, Joke Obdam.

  • 13 Juli 2011 - 06:58

    Henk:

    Ha David,
    Klinkt als een groot avontuur daar in Afrika. Maar je hebt het als ik het zo lees erg goed daar. Verlengen?
    Ben benieuwd wat zo'n land en de leefomstandigheden voor een effect op je hebben als Westerling.
    Gaaf dat je dit doet!!!
    Groetsels, Henk

  • 17 Juli 2011 - 09:28

    Leo En Monika:

    David!

    Met grote interesse lees ik je ervaringen.
    Doet me ook weer herinneringen ophalen van de keer dat ik in Afrika was.
    Vooral het improviseren is een continue gebeuren.
    Veel zegen van ons en tot sprekens!

    Blessings de Vosjes

  • 17 Juli 2011 - 19:48

    Lieko Helmus Almere:

    - hou die kleine wel goed in de gaten en ver weg van de zaag- enandere machines!
    - teek? Alarm! Want als dat in je bloed komt!

    Ciao ciao

  • 21 Juli 2011 - 15:50

    David Fischer:

    Pedro kan engels Nadia :)
    ik zou zeker wel willen verlengen Henk :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Lichinga

Meubels in Mozambique

Recente Reisverslagen:

18 Juli 2012

Het staartje van de reis.

22 Augustus 2011

Het laatste stukje!

20 Augustus 2011

Week negen!

14 Augustus 2011

Week acht!

09 Augustus 2011

Week zeven
David

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 38189

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 08 November 2013

David is weer in Mozambique

20 Juni 2011 - 21 Augustus 2011

Meubels in Mozambique

18 Juli 2012 - 30 November -0001

De houtbewerker in Mozambique

Landen bezocht: